Asiakaskysely: Tyytyväiset asiakkaat pitivät sähköyhtiön vaihtamista helppona ja kannattavana

Asiakaskysely: Tyytyväiset asiakkaat pitivät sähköyhtiön vaihtamista helppona ja kannattavana

Kyselytutkimuksestamme selviää, että 72 % asiakkaistamme valitsi sähköyhtiön hinnan perusteella. Hieman yli 20 % oli nostanut kärkiperusteeksi uusiutuvan energian.

Yli 3 000 vastaajan joukossa merkittävin viesti on toive ympäristön ja rahan säästämisestä yhdessä

Peräti 75 % kertoi myyjän vaihtamisen pienentäneen sähkölaskua, 16 % vastaajista kertoi kustannustason säilyneen ennallaan. Vaikka uusiutuva energia ei olisi tärkein valintakriteeri, 95 % oli kiinnostunut kestävästä kehityksestä ja ympäristön suojelusta. Erittäin tärkeänä sitä piti 39 % vastaajista.

Sähköyhtiön vaihtamista pidetään helppona: väittämään yhtyi 94,5 % vastaajista. Asiakastyytyväisyys kertoo kasvun syntyvän myös laadukkaasta asiakaspalvelusta. Erittäin tyytyväisiä palveluumme oli 22,5 % vastaajista, 46 % ruksasi kohdan tyytyväinen, ja 22 % prosenttia vastauksista oli neutraaleja.

Kilpailutus tuo säästöä ja on erittäin helppoa – silti se jää tekemättä

Luonnollista monopolia ylläpitävät sähkönsiirtoyhtiöt ovat jatkuvan kritiikin kohteina hinnankorotusten vuoksi. Sähkön siirto veroineen voi kattaa yli 60 % sähkön kokonaiskustannuksista. Vastaajista 7,5 % oli kyselyssä virheellisesti sitä mieltä, että myös sähkön siirron voi kilpailuttaa.

Yllättävän harva paljastuu aktiiviseksi kilpailuttajaksi. Esimerkiksi nettiliittymän oli kilpailuttanut vain 20 % vastaajista ja lainan vain 11 %. Vastaajista huikeat 93 % seurasi sähkömarkkinoita ainakin satunnaisesti.

Mielikuva ja palvelu ovat tärkeitä myös sähkömarkkinoilla

Vuonna 2017 julkaistun yleisen kuluttajatutkimuksen mukaan sähköyhtiö ei pärjää pelkällä hintakilpailulla. EPSI Ratingin Sähkön vähittäismyynti 2016 -tutkimuksen mukaan yhtiön mielikuva on tärkein asiakastyytyväisyyteen vaikuttava tekijä.

"Se syntyy ensisijassa siitä, kuinka asiakas kokee sähköyhtiön pitävän huolta asiakkaistaan. Myös asiakkaan näkemys yhtiön innovatiivisuudesta, yhteiskuntavastuullisuudesta ja asiakkuuden helpoksi tekemisestä vaikuttavat vahvasti asiakkaan mielikuvaan sähköyhtiöstä", sanoo EPSI Rating Finlandin toimitusjohtaja Tarja Ilvonen.

EPSI Rating Finlandin tutkimukseen vastasi 1 445 suomalaista kuluttajaa.

Lumo Energian teettämään asiakaskyselyyn on vastannut 3 232 sähköasiakasta.

Päivitetty 28.5.2019

Artikkelit

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu

Arvostamme asiakkaitamme, ja siksi erotumme ensiluokkaisella ja tehokkaalla asiakaspalvelulla. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua sopimuksen teossa, palvelun käyttöönotossa tai vain haluat uuden, edullisemman sähkösopimuksen.

Asiakaspalvelun aukioloajat: arkisin klo 9–18.

Aukioloaikojen ulkopuolella lähetä tiedustelusi sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@lumoenergia.fi.

Asiakaspalvelun palvelupuhelimen hinnasto: Paikallisverkkomaksu

09 4272 0444 asiakaspalvelu@lumoenergia.fi