Bioetanoli on helppo ratkaisu edullisempaan ja ympäristöystävällisempään autoiluun

Bioetanoli on helppo ratkaisu edullisempaan ja ympäristöystävällisempään autoiluun

Hybridien ja etenkin sähköautojen määrä Suomessa on vielä pieni, vaikka pari viimeistä vuotta ovat tuoneet selvää kehitystä. Tarjontaa on mukavasti, mutta varteenotettavia vaihtoehtoja ei löydy valtaosalle autoilijoista. Maamme myydyin sähköauto on uutena yli 100.000 euroa maksava Tesla, joita rekisteröitiin vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla 132 kappaletta. Samaan aikaan rekisteröitiin 8347 Toyotaa.

Tulevaisuuden näkymiä ennustavat monet kannustimet, kuten sähköautojen latauspisteet, omat parkkiruudut, sekä länsimetron jäljiltä tarpeettomien bussikaistojen pyhittäminen tavaraliikenteen ohella alle 80 g/km päästöjä tuottaville ajoneuvoille. Sähköauto ei kuitenkaan ole ainoa tapa siirtyä kohti ympäristöystävällisempää ajamista. Lähes kaikki modernit bensamoottorit voidaan nopealla asennuksella ja muutaman sadan euron budjetilla päivittää käyttämään kotimaista, vähäpäästöisempää bioetanolia.

Autoilijalle tarjotaan tukirahaa bioetanolin hyödyntämiseen

Suomalainen eFelxfuel-laite maksaa 349 € ja vuoden alusta tulleen uudistuksen myötä muutoskatsastetulle ajoneuvolle voi hakea 200 €:n suuruista tukea. Asennuspisteitä löytyy ympäri maata ja biopolttoaineen myyntiverkosto kattaa ABC, Shell ja ST1 -asemien kautta valtaosan Suomesta. Multifuel päivitettyyn autoon voi tankata myös normaalia polttoainetta, joten bioetanolin saatavuus ei rajoita autoilua syrjäseuduilla.

Muuntotuki voidaan myöntää sellaiselle luonnolliselle henkilölle, joka vuosina 2018–2021 muuntaa henkilöauton kaasu- tai etanolikäyttöiseksi. (Finlex)

Bioetanolista selvää säästöä kuluihin ja päästöihin

Valmistajan kotisivujen laskurilla tarjotaan 200 € vuosittaista säästöä, kun asetuksiin on listattu 6,5 l/100 km keskikulutuksella ja 112 g/km päästöillä 15.000 vuosittaista ajokilometriä. Vuodessa säästyy myös 1243 kg fossiilisia Co2 päästöjä, joka vastaisi yli 9000 muovikassin valmistamista ja hävittämistä.

Laitteen toiminta perustuu puhtaasti polttoaineen syöttöön ja sen säätelyyn, eikä moottoriin tehdä fyysisiä muutoksia. Näin valmistaja kertoo laitteen toiminnasta:

“eFlexFuel-laiteen toiminta perustuu auton moottorinohjaukselta (ECU) tulevan polttoaineen ruiskutussignaalin muunteluun. Polttoaineen ruiskuttaminen tapahtuu täysin eFlexFuel-laitteen ohjaamana. Jokaista suutinta ohjataan erikseen. Näin laite mukautuu täydellisesti erilaisiin ruiskutustapoihin. Käytännössä etanolipolttoainetta pitää ruiskuttaa enemmän kuin tavallista bensiiniä. Tämä lisäys tehdään pitämällä suuttimia auki pidempään.”

Bioetanolilaite oppii itsenäisesti kuinka toimitaan kovillakin pakkasilla

Bioetanolilla tehtävän kylmäkäynnistyksen varmistamiseksi paras ratkaisu on lisätä tankkiin 5-10 % bensiiniä. Valmistaja lupaa että auto ei jää ruutuun muutoksen vuoksi, vaikka käynnistys saattaa olla hitaampi kuin normaalilla bensiinillä. eFlexfuel-laitteen tuorein päivitys on teknologia, jolla laite oppii epäonnistuneista kylmäkäynnistyksistä. Maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen toiminnon avulla laite mukautuu paremmin kaikenlaisiin autoihin - ja täysin automaattisesti.

Tutustu bioetanolin käyttöön ja eFlexfuel laitteeseen valmistajan kotisivuilla.

Muuntotukea voi hakea Trafi:n sivuilta löytyvällä lomakkeella.

Artikkelit

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu

Arvostamme asiakkaitamme ja siksi erotumme ensiluokkaisella ja tehokkaalla asiakaspalvelulla. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua sopimuksen teossa, palvelun käyttöönotossa tai vain haluat uuden, edullisemman sähkösopimuksen.

Asiakaspalvelun aukioloajat: arkisin klo 9–18

Aukioloaikojen ulkopuolella lähetä tiedustelusi sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@lumoenergia.fi.

Asiakaspalvelun palvelupuhelimen hinnasto: paikallisverkkomaksu

09 4272 0444 asiakaspalvelu@lumoenergia.fi