Sähkön kilpailutus säästää enemmän kuin puhelinoperaattorin vaihtaminen

Sähkön kilpailutus säästää enemmän kuin puhelinoperaattorin vaihtaminen

Oletko kilpailuttanut jo puhelinliittymäsi ja kodin nettipalvelut, entä vakuutukset? Palveluntarjoajien kilpailuttaminen voi tuoda merkittäviä säästöjä, myös asuntolainat ja luottojen korot ovat aktiivisesti kilpailutuksen ja vertailun kohteena. Yllättävän harva kuitenkin kilpailuttaa sähköyhtiönsä, vaikka sähkölasku olisi satoja euroja vuodessa.

Suomessa on voinut vapaasti valita sähköyhtiön jo vuodesta 2013, vain sähkönsiirto on sidoksissa alueen verkon omistavaan yhtiöön. Energiaviraston mukaan vain 10 % suomalaisista kilpailuttaa sähkösopimuksensa. Saman verran kuluttajia valitsee nimenomaan markkinahintaisen pörssisähkön, jota tarjoavat pienet ja ketterät yhtiöt, haastaen pinttyneet ajatukset paikallisesta sähköyhtiöstä tai energian tuottajasta ainoana vaihtoehtona.

“Uusien toimijoiden tulo on hyvä asia. Kilpailu lisääntyy, jolloin se pakottaa olemassa olevia toimijoita tehostamaan ja miettimään omia prosessejaan. Täytyisi tietenkin kysyä isoilta myyjiltä, miksi ne eivät ole reagoineet? Ovatko ne kokeneet riittävästi kilpailupainetta?”, toteaa Energiaviraston markkinat-osaston johtaja Antti Paananen YLE:n haastettelussa.

Kilpailuttaminen kannattaa, myös pienissä talouksissa

Samassa YLE:n artikkelissa on käytetty Energiaviraston tarjoamaa laskuria, joka kertoo kuinka 50 neliöisessä kerrostaloasunto voi säästää yli 100 euroa vuodessa vaihtamalla Jyväskylässä paikallisen sähköyhtiön uuteen, Oululaisessa 150 neliön kokoisessa omakotitalossa sama logiikka tuottaa säästöä jo yli 200 euroa vuodessa.

Sähkön kokonaishintaan voi vaikuttaa myös oman kulutuksen kautta ja valitsemalla sähkön tuotantotavan. Sähköä kaupataan pörssissä, jolloin kysyntä ja tarjonta ohjaavat markkinahintaisen sähkön hintaa ja markkinahinnan valinneille myös oman sähkölaskun suuruuttaa. Syksyn tuottaessa voimakkaita tuulia on tuulivoiman markkinahinnan nähty painuneen Euroopassa jopa negatiiviseksi, silloin markkinahintaisen tuulivoiman valinneille kuluttajille on maksettu sähkön käytöstä.

YLE:n artikkelin löydät täältä: https://yle.fi/uutiset/3-9284973
Saksan negatiivisista tuulisähkön hinnoista voit lukea täältä: http://www.independent.co.uk/environment/germany-grids-paying-electricity-customers-renewable-energy-power-surplus-wind-solar-generation-a8022576.html

Artikkelit

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu

Arvostamme asiakkaitamme ja siksi erotumme ensiluokkaisella ja tehokkaalla asiakaspalvelulla. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua sopimuksen teossa, palvelun käyttöönotossa tai vain haluat uuden, edullisemman sähkösopimuksen.

Asiakaspalvelun aukioloajat: arkisin klo 9–18

Aukioloaikojen ulkopuolella lähetä tiedustelusi sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@lumoenergia.fi.

Asiakaspalvelun palvelupuhelimen hinnasto: paikallisverkkomaksu

09 4272 0444 asiakaspalvelu@lumoenergia.fi