Uusiutuvat energiamuodot toivat Kotipizza-yrittäjälle selvää säästöä

Uusiutuvat energiamuodot toivat Kotipizza-yrittäjälle selvää säästöä

Pizzerioiden uunit kuluttavat paljon sähköä. Vuositasolla energiaa kuluu keskimäärin yli 50 000 kilowattituntia. Pasi Rajala on pitkän linjan yrittäjä, jonka ensimmäinen pizzeria avautui Hämeenlinnaan kesällä 1991. Nykyiset kaksi ravintolaa löytyvät Riihimäeltä ja Keravalta. Rajala on valinnut ravintoloihin uusiutuvista energiamuodoista tuotetun sähkön, ympäristön lisäksi vaihtaminen säästi myös selvää rahaa.

“Ei uusiutuvan energian käyttäminen ole tänä päivänä mikään sijoitus tai mainoskikka, sähkösopimuksen kilpailuttaminen ja vaihtaminen on helppoa ja meille puhtaampi energiavaihtoehto tuo vuositasolla satojen eurojen säästöt”, Rajala kertoo.

Yrittäjät kehittävät yhdessä tapoja säästää ympäristöä ja kustannuksia

Rajalan ravintolat kuuluvat Kotipizza-konserniin, joka kattaa yli 250 yrittäjän verkoston. Kotipizza-yrittäjien keskuudessa käydään yhdessä keskustelua tavoista kehittää toimintaa, ja usein syntyy myös liiketoiminnan kannalta hyödyllisiä säästöjä. Yksi esimerkki on pizzauunien hukkalämmön palautus hyötykäyttöön. Yritystoiminnalla on usein yksilöä suurempi ympäristövaikutus. Kokenut yrittäjä tietää vastuun järkevästä toiminnasta kuuluvan meille kaikille, ja on siksi päättänyt näyttää esimerkkiä.

“Ketjuna Kotipizzalla on selkeä ohjeistus siitä, miten ympäristö huomioidaan kaikessa toiminnassa. Yksiköittäin hoidetaan päivittäiset toimet kuten lajittelu, kierrätys ja muut rutiinit. Jokaisen pitää tuntea vastuunsa, oli sitten yrittäjä tai ei. Täällä Keravalla pellot ovat näin joulukuussa vihreinä ja ulkona on reilusti lämpöasteita, ja se on selvä merkki ilmaston lämpenemisestä”, Rajala jatkaa.

Kasvisruoka vetää verkossa

Kasvisruualla on kova menekki, vuonna 2016 kasvispizzojen myynti suoraan Kotipizzan verkkosivuilta kasvoi verkossa peräti 420 %. Kotipizza osaakin hyödyntää luontevasti sosiaalisen median kanavia, ja sen 80 000 seuraajaa sekä paikallisten ravintoloiden sivustot jakavat aktiivisesti sisältöä.

“Meillä on tuotekehityksessä kovia tekijöitä ja brändiuudistuksen jälkeen viimeiset kaksi vuotta ovat olleet hyvää nostetta. Raaka-aineisiin kiinnitetään paljon huomiota ja kotimaisuus on tärkeässä roolissa. Pakkausmateriaaleihin ja annosteluastioihin on tehty muutoksia. Muovia ja kertakäyttöisyyttä vähennetään. Toimituksia kehitetään hävikin vähentämiseksi. Vuosikymmenien saatossa moni asia on muuttunut ja nykyään kaikki on mietitty yksityiskohtia myöten”, Rajala kertoo.

Maailmanmestaruustason pizzoja

Nuorempana Rajala oli esimerkillisen aktiivinen ruokakulttuurin kehittäjä, jonka uran huippuhetkiin lukeutuvat mm. World Pizza Games -kilpailuista saatu maailmanmestaruus sekä Suomen parhaan pizzan heittäjän titteli. Mestaruudet ja edelläkävijän rooli toivat menestystä myös yrityksille ja asiakas saattaa edelleen saapua tarkoituksella “maailmanmestarin” pizzeriaan. Uusia pokaaleja ei kuitenkaan ole tulossa.

“Kisareissut osuivat 90-luvun puolivälin tienoille ja ovat edelleen muistissa hienoina kokemuksina. Parempi antaa nyt nuorempien hoitaa hommat, uuden sukupolven touhuja on mukava seurata”, Rajala tunnelmoi.

Joulu on pizzerialle hyvää aikaa

Kysyttäessä miltä vuodenvaihde näyttää pizzayrittäjän silmin, voi vastaus kuulostaa yllättävältä. Joulukuun vilkkaaseen pizzan myyntiin on yrittäjällä kuitenkin ymmärrettävä selitys.

“Silloin kun ihmisillä on kiire ja paljon asioita hoidettavana, on helppo kääntyä pizzerian puoleen. Joulun alunen on meille hyvää aikaa. Tammikuussa sitten laihdutetaan ja säästetään, yritetään pitää kiinni uudenvuoden lupauksista. Pizzeriassa tämä hiljaisempi kausi kestää kuitenkin vain pari viikkoa, sitten pizza alkaa taas maistua”, Rajala hymähtää.

Pohjoismaiden suurin pizzeriaketju panostaa vastuullisuuteen

Vuonna 1987 perustettu Kotipizza on 257 ravintolalla Pohjoismaiden suurin pizzeriaketju. Lähes kaikki ravintolat toimivat itsenäisinä yrityksinä franchising-periaatteella. Suomen tunnetuimpiin kuuluva brändi tuntee vastuunsa läpinäkyvän ja vastuullisen ruokakulttuurin kehittäjänä.

Kotipizzan on raportoinut vastuullisuudestaan jo vuodesta 2013 ja vuonna 2015 otettiin käyttöön verkkoalusta joka tuo raportoinnin entistä läpinäkyvämmäksi. Myynnin kehitystä, raaka-aineiden kotimaisuusastetta tai verkkokaupan keskiostosta voi seurata suoraan verkosta osoitteessa: https://kotipizzagroup.verso.fi

Kotipzzan vastuullisuusohjelma viestii yrittäjien sitoutumisesta mm. seuraaviin toimenpiteisiin:

  • paneudumme raaka-aineidemme toimittajien ympäristövaikutuksiin ja etsimme tarvittaessa yhdessä keinoja niiden vähentämiseen

  • kehitämme jatkuvasti oman logistiikkamme energiatehokkuutta

  • kehitämme raaka-aineidemme toimituksissa sekä tuotteidemme valmistuksessa ja jakelussa tarvittavia pakkauksia niin, että syntyvän jätteen hyötykäyttöaste on mahdollisimman suuri

  • seuraamme toimipaikkojemme energiankulutusta ja parannamme valmistuksemme energiatehokkuutta sekä energiansäästötoimenpitein että laitteita uusiessamme

  • vähennämme käyttämämme sähkön ilmastonmuutosvaikutuksia kasvattamalla uusiutuvan energian osuutta sähköostoissamme

  • vähennämme toimipaikkojemme suorittamien kotiinkuljetusten synnyttämiä päästöjä edistämällä taloudellisen ajotavan osaamista ja panostamalla autoja uusittaessa vähäpäästöisiin malleihin

  • Koulutamme ketjuohjauksemme avainhenkilöt ja Kotipizza-yrittäjät tämän ympäristöpolitiikan periaatteisiin ja toimeenpanoon. Mittaamme ympäristövastuumme tuloksia ja raportoimme niistä vuosittain kansainvälisen Global Reporting Initiative (GRI) -raportointisuosituksen mukaisesti.


Kotipizza on mukana myös Valtion kanslian Sitoumus2050 -ohjelmassa.

Sähkösopimus ilman perusmaksua

Valitse mielenrauha kiinteällä kilowattituntihinnalla. Tämä sopimus sopii kaikkiin kohteisiin.

  • 12 kk määräaikainen sopimus
  • Kiinteä hinta 5,92 snt/kWh
  • Ei perusmaksua

Artikkelit

Asiakaspalvelu

Arvostamme asiakkaitamme ja siksi erotumme ensiluokkaisella ja tehokkaalla asiakaspalvelulla. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua sopimuksen teossa, palvelun käyttöönotossa tai vain haluat uuden, vastuullisemman sähkösopimuksen.

Asiakaspalvelun aukioloajat: arkisin klo 9–18.

Aukioloaikojen ulkopuolella lähetä tiedustelusi sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@lumoenergia.fi.

Asiakaspalvelun palvelupuhelimen hinnasto: paikallisverkkomaksu

09 4272 0444 asiakaspalvelu@lumoenergia.fi