Sähkölasku ja maksaminen

 

Sähkölasku muodostuu energiamaksusta (snt/kWh), perusmaksusta (€/kk) sekä asiakkaan mahdollisesti valitsemista lisäpalveluista.

 

Laskutamme sähköstä toteutuneen kulutuksen mukaan joka kuukausi jälkikäteen. Emme kuitenkaan lähetä laskua, jos sen loppusumma on alle viisi euroa. Laskutettava summa siirtyy aina seuraavalle laskulle, ja lasku lähetetään vasta, kun laskutettavaa on yli viisi euroa.

 

Alla kerromme valittavissa olevista laskutustavoista. Sähkölaskusi ovat lisäksi aina tarkasteltavissa Oma Lumo -palvelussa, jonne laskut myös arkistoituvat.

 

Sivun lopusta löydät vastauksen muutamaan usein kysyttyyn kysymykseen laskutuksesta.

Tietoa laskutustavoista

  1. Paperilasku

    Paperilasku toimitetaan sinulle valitsemaasi laskutusosoitteeseen. Laskutusosoite voi olla eri kuin osoite, jossa sähkösopimus on. Esimerkiksi mökin sähkölaskut voidaan lähettää paperisena kotiosoitteeseesi. Paperilaskujen jakelusta vastaa Posti.

     

    Jos haluat vaihtaa laskutustapasi paperilaskuun, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

  2. Sähköpostilasku

    Sähköpostilasku toimitetaan meille ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Ongelmien välttämiseksi sinun kannattaa varmistaa, ettei sähköpostiohjelmasi merkitse sähkölaskujasi roskapostiksi.

     

    Jos haluat vaihtaa sähköpostilaskutukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

  3. E-lasku

    E-lasku toimitetaan suoraan omaan verkkopankkiisi, joten se on luotettava valinta laskutustavaksi. E-laskun vastaanottaminen ja maksaminen on helppoa ja turvallista.

     

    E-laskusopimuksen voit tehdä verkkopankissasi laskun maksamisen yhteydessä. Voit aktivoida e-laskusopimuksen minkä tahansa Lumo Energian laskun viitenumerolla. Jos olet uusi asiakas, sinun täytyy vastaanottaa ensimmäinen lasku paperisena tai sähköpostitse, jotta voit solmia e-laskusopimuksen.

    Jos haluat purkaa e-laskusopimuksen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Usein kysytyt kysymykset (FAQ)

Miksi saan kaksi sähkölaskua?

Sähkönmyyjä laskuttaa sinua sähkönkulutuksestasi omalla laskullaan. Verkkoyhtiö taas laskuttaa sinua sähkönsiirrosta heidän omalla laskullaan.

Miten voin vaihtaa laskutusosoitteeni?

Ilmoita meille sähköpostitse uusi laskutusosoitteesi, niin päivitämme tietosi.

[email protected]

Miten voin tarvittaessa sopia maksuajasta?

Jos tarvitset enemmän maksuaikaa ja haluaisit siirtää laskun eräpäivää, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

[email protected]

Miten luen sähkölaskuani ja mitä se sisältää?

Sähkölaskusta ilmenee seuraavat tiedot: laskun numero, eräpäivä ja viite sekä omat yhteystietosi ja asiakasnumerosi.

Laskusta löydät myös käyttöpaikkatunnuksen sekä sopimuksen tiedot, kuten sen nimen, voimassaoloajan ja laskutustavan. 

Kulutuslaskun erittelystä selviää myös, paljonko sähköä olet kuluttanut (kWh) ja miltä ajalta kulutus on mitattu. Yksikköhinta kertoo, mitä maksat sähköstäsi.

Laskun loppusumman erittely kertoo arvonlisäveron osuuden sähkölaskun loppusummasta ja laskun arvonlisäverottoman loppusumman.

Huom. Laskuerittelyssä esitetään toteutunut sähkökäyttö, mutta ei mittarin lukemia.

Mistä sähkönkäyttöni kulut muodostuvat?

Suomessa sähkönkäytön kulut koostuvat kokonaisuudessaan viidestä elementistä, jotka ovat arvonlisävero, sähkövero, sähkön siirtokulut sähköverkossa, sähköenergian hinta ja myyntikulut.

Keskimäärin sähkön siirtokulut ja verot kattavat noin puolet sähkönkäyttösi kuluista.