Lumo Energia

Sähkön hinta historiallisen korkea

Talvi jatkuu ennätyskorkein sähkön hinnoin, ja sähkölaskusi on todennäköisesti tavallista kalliimpi lähikuukausina, jos sinulla ei ole kiinteähintaista sopimusta.

Sähkön hintaa säätelevät erilaiset tekijät, kuten tarjonta ja sääolosuhteet. Tällä hetkellä korkeiden hintojen taustalla on pääasiassa Euroopassa vallitseva kaasupula, joka nostaa Euroopan sähkön hintoja. Se vaikuttaa myös Suomen sähkömarkkinoihin, koska sähköverkkomme on kytketty naapurimaihin.

 

Lyhyesti sähkön hintatilanteesta

Sähkön ostohinta on tällä hetkellä historiallisen korkea ja se vaikuttaa suoraan myymämme sähkön hintaan. Sähkön hintamme koostuu sähkön ostohinnasta, viranomaismaksuista sekä marginaalistamme. Katso ajankohtainen sähkön hinta Nord Poolin sivuilta

Jos sinulla on kiinteähintainen määräaikainen sähkösopimus, sinulla ei ole huolta, koska kwh-hintasi ei muutu määräaikaisuuden aikana. 

Uuden määräaikaisen sopimuksen tekeminen juuri nyt tulee kuitenkin sinulle tavallista kalliimmaksi, koska myös niiden hinnat ovat tällä hetkellä korkealla. Voit kuitenkin ennakkotilata edullisemman sähkösopimuksen, joka voi alkaa aikaisintaan huhtikuussa 2022.

Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva pörssisähkösopimus, hintasi perustuu sähköpörssi Nord Poolin sähkön hintaan ja heilahtelee markkinahinnan mukana. 

MarkkinaPlus-sopimuksen hinta perustuu kuukauden kaikkien tuntien keskihintaan. Sillä, milloin vuorokaudessa kulutat sähköä, ei siis sinällään ole merkitystä sähkölaskun suuruuteen. Kuluvan kuukauden sähkön hinta selviää aina seuraavan kuukauden alussa.

Tuntispot-sähkösopimuksessa sähkön hinta vaihtelee tunneittain sähköpörssin tuntihintojen mukaisesti. Maksat siis Nord Poolin todellisen hinnan mukaan jokaisesta kulutetusta kWh:sta. Sinun kannattaa siis käyttää sähköä silloin, kun se on halvinta ja välttää käyttämästä sähköä hintahuippujen aikaan.

Vuonna 2021 spot-hinnan keskiarvo lähenee jopa 7 snt/kWh. Vuonna 2020 se oli historiallisen matala: 2,8 snt/kWh (ilman alv, marginaalia ja muita viranomaismaksuja).

Usein kysytyt kysymykset (FAQ)

Mistä näen oman sähkösopimukseni tiedot?

Voit tarkistaa oman sopimuksesi tiedot Oma Lumo -palvelussa. Palvelussa voit myös kätevästi mm. tarkistaa sähkölaskusi, nähdä koko laskuhistoriasi ja seurata sähkön kulutustasi. Ota palvelu käyttöön ja luo tili osoitteessa oma.lumoenergia.fi. Kirjautumista varten tarvitset asiakasnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, jonka olet meille ilmoittanut.

Oma Lumo -palveluun

Löydät sähkösopimuksesi tiedot myös lähettämästämme sopimusvahvistuksesta. Hae sähköpostiohjelmassasi lähettäjällä Lumo Energia.

Miten voin päivittää toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimukseni?

Toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa ei ole määräaikaispakkoa, joten tällaisen sähkösopimuksen saa nopeiten päivitettyä Oma Lumo -palvelussa tai tilauslomakkeellamme.

Jos teet sopimuksen tilauslomakkeella, valitse kohdassa Sopimustilanne vaihtoehto Tuotteenvaihto.

Oma Lumo -palveluun

Haluan päivittää määräaikaisen sopimukseni. Miten teen sen?

Määräaikaista sopimusta ei voi päivittää, vaan se on sitova määräaikaisuuden ajan.

Saat tarjouksen uudesta sopimuskaudesta vähintään kuukausi ennen määräaikaiskauden päättymistä. Jos et vahvista tarjousta, määräaikainen sähkösopimusmuoto muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi toimittamamme hinnaston mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika.

Mikä sähkön hintaan vaikuttaa?

Sähkön hinta muodostuu sähköpörssissä, jossa sähkön tuottajat ja ostajat käyvät kauppaa sähkön hinnoista. Pörssissä sähkön hinta vaihtelee joka tunti, ja kauppaa käydään aina seuraavan päivän tunneittain vaihtuvista hinnoista. Merkittävin tuntihintoihin vaikuttava tekijä on kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen. Kysyntään ja tarjontaan puolestaan vaikuttavat esimerkiksi sääolosuhteet.

Miten markkinahinta muodostuu Nord Poolissa?

Pohjoismaisessa sähköpörssi Nord Poolissa (ns. sähkön tukkumarkkina) sähkön tuottajat ja välittäjät myyvät ja ostavat sähköä spot-hintaan.

Yleisin tapa ostaa ja myydä sähköä tapahtuu seuraavan päivän tuntikohtaisella sähkön hinnalla. Tämä tarkoittaa, että ostajat ja myyjät sopivat huomisen sähkön hinnoista tunti kerrallaan. Joka päivä toimija ilmoittaa, kuinka paljon sähköä aikoo ostaa huomenna ja millä hinnalla. Samalla sähköntuottajat ilmoittavat, kuinka paljon sähköä he aikovat tuottaa huomenna ja millä hinnalla. Sähköpörssi sulkeutuu joka päivä klo 13.00.

Kun ostaa ja myy sähköä markkinaa edeltävänä päivänä, tarvitaan huolellista suunnittelua.Odottamattomat tapahtumat voivat muuttaa olosuhteita. Tämän takia Nord Poolissa on myös markkinat, joissa ostajat ja myyjät voivat ostaa sähköä reaaliajassa, tunti kerrallaan: päivänsisäinen markkina.

Nämä edellä mainitut kaksi markkinahintaa yhdessä määräävät niin sanotun spot-hinnan. Spot-hinta ohjaa sitä, mihin hintaan sähköä myydään asiakkaille. Pörssisähkösopimuksissa spot-hintaan lisätään aina ALV 24 % ja sähkönmyyjän marginaali. Tarkastele spot-hintaa Nord Poolin sivuilta.

Lue lisää spot-hinnasta

Miten voin tarvittaessa sopia maksuajasta?

Tällä hetkellä emme poikkeuksellisesti voi myöntää lisää maksuaikaa.

Asiakaspalvelu

Arvostamme asiakkaitamme ja siksi erotumme ensiluokkaisella ja tehokkaalla asiakaspalvelulla. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua sopimuksen teossa, palvelun käyttöönotossa tai vain haluat uuden, paremman sähkösopimuksen.

Usein kysytyt kysymykset

Asiakaspalvelun aukioloajat: arkisin klo 9–18.

Aukioloaikojen ulkopuolella lähetä tiedustelusi sähköpostilla osoitteeseen [email protected].

Asiakaspalvelun palvelupuhelimen hinnasto: paikallisverkkomaksu

Arkisin ma-pe klo 9-18
09 4272 0444
Sähköpostitse
[email protected]
Löydät myös vastauksia usein kysytyt kysymykset sivulta.