Lumo Energia
Usein kysytyt kysymykset

Laskutus & maksaminen

Miten luen sähkölaskuani ja mitä se sisältää?

Sähkölaskusta ilmenee seuraavat tiedot: laskun numero, eräpäivä ja viite sekä omat yhteystietosi ja asiakasnumerosi.

Laskusta löydät myös käyttöpaikkatunnuksen sekä sopimuksen tiedot, kuten sen nimen, voimassaoloajan ja laskutustavan. 

Kulutuslaskun erittelystä selviää myös, paljonko sähköä olet kuluttanut (kWh) ja miltä ajalta kulutus on mitattu. Yksikköhinta kertoo, mitä maksat sähköstäsi.

Laskun loppusumman erittely kertoo arvonlisäveron osuuden sähkölaskun loppusummasta ja laskun arvonlisäverottoman loppusumman.

Huom. Laskuerittelyssä esitetään toteutunut sähkökäyttö, mutta ei mittarin lukemia.

Miten voin tarvittaessa sopia maksuajasta?

Tällä hetkellä emme poikkeuksellisesti voi myöntää lisää maksuaikaa.

Miten voin vaihtaa laskutusosoitteeni?

Ilmoita meille sähköpostitse uusi laskutusosoitteesi, niin päivitämme tietosi.

[email protected]

Minne voin ilmoittaa uuden sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron?

Ilmoita meille sähköpostitse uusi sähköpostiosoitteesi ja/tai puhelinnumerosi, niin päivitämme tietosi.

[email protected]

Mitkä laskutustavat ovat käytettävissä?

Voit valita, saatko sähkölaskusi e-laskuna suoraan verkkopankkiisi, sähköpostitse vai paperilaskuna.

E-laskusopimuksen voit tehdä verkkopankissasi saatuasi meiltä ensimmäisen laskusi.

Kaikki laskutustavat ovat maksuttomia. Lähetämme sähkölaskun kuukausittain.

Miten saan e-laskun käyttööni?

Voit tehdä e-laskusopimuksen verkkopankissasi laskun maksun yhteydessä. E-laskusopimuksen voit aktivoida minkä tahansa Lumo Energian laskun viitenumerolla.

Muut laskutusvaihtoehdot ovat paperi- tai sähköpostilasku. Kaikki laskutustavat ovat maksuttomia. Lähetämme sähkölaskun kuukausittain.

Kuinka usein saan sähkölaskun?

Sähköstä laskutetaan toteutuneen kulutuksen mukaan joka kuukausi jälkikäteen, ellei muuta ole sovittu. Toteutunut kulutus määräytyy verkkoyhtiön mittausdatan perusteella.

Voit myös valita lisäpalveluna kolmen kuukauden välein tapahtuvan laskutuksen, josta veloitetaan 4,90 €/kk.

Huom. Emme lähetä asiakkaille laskua, jos sen loppusumma on alle viisi euroa. Pienellä sähkönkulutuksella, esimerkiksi kesämökkikohteessa, voi käydä niin, että et saa laskua pitkään aikaan. Laskutettava summa siirtyy aina seuraavalle laskulle, ja lasku lähetetään vasta kun laskutettavaa on yli viisi euroa.

Miksi laskulla ei näy mittarilukemia?

Merkittävä osa Suomen sähkönkäytöstä on niin sanottuja tuntimitattuja käyttöpaikkoja. Tämä tarkoittaa sitä, että sähkömittarien siirryttyä tuntiluentaan mittarilta ei enää haeta mittarilukemia. Mittarista saatu tuntikulutustieto kertoo kulutuksen, jonka mukaan asiakasta veloitetaan. Mittarilukemaa ei tässä tapauksessa käytetä, eikä se siksi näy laskulla.

Tuntimittaukseen perustuva sähkönkäyttö ilmoitetaan jokaiselta laskutettavalta kuukaudelta erikseen. Laskutusjakso alkaa kuun viimeisestä päivästä klo 00.00 seuraavan kuun viimeiseen päivään klo 23.59. Voit verrata kulutusta mittarin lukemiin ottamalla kuunvaihteen ensimmäisen päivän lukemat mittarin näytöstä. Perättäisten lukemien erotus on sama kuin laskulla näkyvä kulutus kyseiselle kuukaudelle. Jos tarvitset mittarilukemaa, se on aina saatavilla verkkoyhtiöltä.

Miksi saan kaksi sähkölaskua?

Sähkönmyyjä laskuttaa sinua sähkönkulutuksestasi omalla laskullaan. Verkkoyhtiö taas laskuttaa sinua sähkönsiirrosta heidän omalla laskullaan.

Mistä sähkönkäyttöni kulut muodostuvat?

Suomessa sähkönkäytön kulut koostuvat kokonaisuudessaan viidestä elementistä, jotka ovat arvonlisävero, sähkövero, sähkön siirtokulut sähköverkossa, sähköenergian hinta ja myyntikulut.

Keskimäärin sähkön siirtokulut ja verot kattavat noin puolet sähkönkäyttösi kuluista.

Sähkö & sähkösopimus

Mitä teen, jos tarvitsen sähkösopimuksen heti?

Voit tehdä sopimuksen tavalliseen tapaan verkkosivuillamme. Kirjoita toive pikaisesta aloituksesta tilauslomakkeen kommenttikenttään. Sopimusten käsittelijä ottaa toiveesi huomioon, ja sopimuksen aloitusta aikaistetaan mahdollisuuksien mukaan.

Verkkoyhtiöstä riippuen sähköt voivat olla edelleen päällä, vaikka edellinen asukas olisi muuttanut jo pois. Jos sähköt on jo katkaistu, tarvitaan uusi kytkentä verkkoyhtiöstä.

Huom. Nopeasta kytkennästä kannattaa varautua maksamaan lisämaksu.

Toimi heti, niin saamme nopeimmillaan sähkösi päälle vielä saman päivän aikana!

Millainen sähkösopimus minulla on?

Kaikilla Lumo Energian asiakkailla on mahdollisuus tarkistaa tietonsa ja sopimuksensa Oma Lumo -palvelusta. Palvelussa voit myös kätevästi mm. tarkistaa sähkölaskusi, nähdä koko laskuhistoriasi ja seurata sähkön kulutustasi.

Ota palvelu käyttöön ja luo tili osoitteessa oma.lumoenergia.fi. Kirjautumista varten tarvitset asiakasnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, jonka olet meille ilmoittanut.

Oma Lumo -palveluun

Mistä näen oman sähkösopimukseni tiedot?

Voit tarkistaa oman sopimuksesi tiedot Oma Lumo -palvelussa. Palvelussa voit myös kätevästi mm. tarkistaa sähkölaskusi, nähdä koko laskuhistoriasi ja seurata sähkön kulutustasi. Ota palvelu käyttöön ja luo tili osoitteessa oma.lumoenergia.fi. Kirjautumista varten tarvitset asiakasnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, jonka olet meille ilmoittanut.

Oma Lumo -palveluun

Löydät sähkösopimuksesi tiedot myös lähettämästämme sopimusvahvistuksesta. Hae sähköpostiohjelmassasi lähettäjällä Lumo Energia.

Mistä tai keneltä saan tietää, milloin nykyinen sähkösopimukseni päättyy?

Kirjaudu Oma Lumo -palveluun, josta löytyy tiedot sähkösopimuksestasi.

Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, päättyy se vasta, kun sinä tai sähkönmyyjäsi irtisanoo sopimuksen. Irtisanomisaika on kaksi viikkoa.

Ellet tiedä kuka on sähkönmyyjäsi, ole yhteydessä paikalliseen verkkoyhtiöön. Heillä on aina ajantasainen tieto nykyisestä sähkönmyyjästäsi.

Miten toimin, jos haluan vaihtaa sähköyhtiötä?

Vaikka olisit toisen sähköyhtiön asiakas, voit hankkia kotiisi sähköt helposti meiltä. Irtisanomme vanhan sopimuksesi puolestasi.

Huomioithan, että uusi sopimus voidaan aloittaa 15 vuorokauden siirtymäajan jälkeen. Jos nykyinen sähkösopimuksesi on määräaikainen ja määräaika päättyy yli 15 vuorokauden päästä, voimme aloittaa sopimuksemme vasta määräajan päätyttyä.

Tehdessäsi sähkösopimusta tilauslomakkeellamme valitse kohdassa Sopimustilanne vaihtoehto Vaihdan sähkönmyyjää nykyisessä asunnossani.

Tutustu Lumo Energian sähkösopimuksiin

Haluan vaihtaa sähkösopimukseni toiseen, miten teen sen?

Täytä uuden sopimuksen tilauslomake tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Jos teet sopimuksen tilauslomakkeella, valitse kohdassa Sopimustilanne vaihtoehto Tuotteenvaihto.

Tutustu Lumo Energian sähkösopimuksiin

Mitä määräaikainen sopimus tarkoittaa?

Määräaikainen sähkösopimus on voimassa valitun ajan, eikä hinta muutu sopimuskauden aikana – maksat siis sovitun hinnan koko sopimusajalta.

Saat tarjouksen uudesta sopimuskaudesta vähintään kuukausi ennen määräaikaiskauden päättymistä. Jos et vahvista tai hylkää tarjousta, määräaikainen sähkösopimus muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi toimittamamme hinnaston mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika.

Tee määräaikainen sähkösopimus

Mitä tapahtuu, kun määräaikainen sopimus päättyy?

Saat tarjouksen uudesta sopimuskaudesta vähintään kuukausi ennen määräaikaiskauden päättymistä. Jos et vahvista tarjousta, määräaikainen sähkösopimusmuoto muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi toimittamamme hinnaston mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika.

Miten uusin määräaikaisen sähkösopimukseni?

Saat tarjouksen uudesta sopimuskaudesta vähintään kuukausi ennen määräaikaiskauden päättymistä.

Jos et vahvista tarjousta, määräaikainen sähkösopimusmuoto muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi toimittamamme hinnaston mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika.

Voit myös uusia määräaikaisen sopimuksen tilauslomakkeellamme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Jos käytät tilauslomaketta, valitse kohdassa Sopimustilanne vaihtoehto Tuotteenvaihto.

Uusi sopimuksesi

[email protected]

Haluan päivittää määräaikaisen sopimukseni. Miten teen sen?

Määräaikaista sopimusta ei voi päivittää, vaan se on sitova määräaikaisuuden ajan.

Saat tarjouksen uudesta sopimuskaudesta vähintään kuukausi ennen määräaikaiskauden päättymistä. Jos et vahvista tarjousta, määräaikainen sähkösopimusmuoto muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi toimittamamme hinnaston mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika.

Mitä toistaiseksi voimassa oleva sopimus tarkoittaa?

Toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus on useimmiten markkinahintainen sähkösopimus, jonka hinta määräytyy sähköpörssi Nord Poolin hintojen mukaan. Vaikka hinnat pörssissä saattavat heitellä suurestikin, on pörssisähkö tilastollisesti edullisin vaihtoehto. Pienellä ja keskisuurella kulutuksella pörssihinnan muutosten aiheuttamat heitot ovat sähkölaskulla kohtuullisia.

Lue lisää toistaiseksi voimassaolevista sähkösopimuksistamme

Tiesitkö? Meidän markkinahintaiset sähkösopimuksemme eivät vaadi pitkää sitoutumista; sopimus päättyy, kun sinä irtisanot sen. Irtisanomisaika on vain kaksi viikkoa. Irtisanominen on tehtävä Oma Lumo -palvelussa tai kirjallisesti, joko sähköpostitse tai kirjeitse, asiakaspalveluumme.

Tee Tuntispot -sopimus

Miten voin päivittää toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimukseni?

Toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa ei ole määräaikaiskautta, joten tällaisen sähkösopimuksen saa nopeiten päivitettyä Oma Lumo -palvelussa tai tilauslomakkeellamme.

Jos teet sopimuksen tilauslomakkeella, valitse kohdassa Sopimustilanne vaihtoehto Tuotteenvaihto.

Oma Lumo -palveluun

Miten pitkän ajan päähän voin ajoittaa sopimukseni alkamaan?

Lumo Energialla voi solmia sopimuksen alkamaan maks. 90 vuorokauden päähän.

Onko sopimuksissa vaihto-oikeutta?

Tarjoamme vaihto-oikeutta maksullisena lisäpalveluna, joka oikeuttaa sinut tekemään uuden määräaikaisen sopimuksen kesken määräaikaiskauden.

  • Vaihto-oikeuden voi liittää määräaikaiseen sopimukseen vain sopimuksen teon yhteydessä.
  • Vaihto-oikeus laskutetaan kuukausittain sähkölaskun yhteydessä.

Vaihto-oikeuden voi käyttää kerran sopimuskauden aikana, mikäli kyseessä on 6 tai 12 kuukauden määräaikainen sopimus. 24 tai 36 kuukauden määräaikaisen sopimuksen aikana voit käyttää vaihto-oikeuden kerran 12 kuukauden aikana.

Lue lisää vaihto-oikeudesta 

Kun haluat hyödyntää vaihto-oikeuden, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

[email protected]

Miten voin käyttää maksamani vaihto-oikeuden?

Kun haluat hyödyntää vaihto-oikeuden, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

[email protected]

Siirtyykö nykyinen vaihto-oikeus muuton yhteydessä uuden kotini sopimukseen?

Määräaikaisen sähkösopimuksen sopimuskausi katkeaa ulosmuuttotilanteessa, eikä samaa sopimusta voi jatkaa uudessa osoitteessa. Silloin myös sopimuksen vaihto-oikeus päättyy.

Jos haluat jatkaa asiakkaanamme, sinun tulee solmia uusi sopimus uuteen asuntoon. Muista tällöin valita myös vaihto-oikeus sopimukseesi uudelleen.

Mitkä asiat vaikuttavat sähkön hintaan?

Sähkön hintaan vaikuttavat kysyntä ja tarjonta sekä monet muut tekijät, kuten sää ja tuuli, veden saatavuus, ydinvoiman tuotannon häiriöt, teollisuusolosuhteet, polttoaineiden hinnat, kysyntä ulkomailla ja valuuttakurssit. Sähkön hintoihin vaikuttavat myös finanssimarkkinoiden ja poliittisen tilanteen tapahtumat. Talvikuukausina sähkönkulutus ja sähkön hinnat nousevat koko maassa, kun taas kesällä ne laskevat.

Hinta, jonka sähkönkäyttäjä viime kädessä maksaa sähköstään, koostuu kolmesta osasta: sähkönsiirrosta, sähkönsiirtoyhtiön laskuttamasta sähköverosta sekä sähköenergiasta, jonka sähkömyyjä laskuttaa.

Kuka vastaa sähköjen kytkentään, sähkönsiirtoon ja sen laskutukseen liittyvistä asioista?

Näistä asioista vastaa paikallinen verkkoyhtiö. Ole tarvittaessa yhteydessä heidän asiakaspalveluunsa.

Kuka voi tehdä sähkösopimuksen?

Sähkösopimuksen voi tehdä täysi-ikäinen henkilö, jolla on suomalainen henkilötunnus.

Voiko alaikäinen tehdä sähkösopimuksen omiin nimiinsä?

Sähkösopimuksen voi tehdä vain täysi-ikäisen henkilön nimiin. Alaikäisen henkilön kohdalla sopimus tulee tehdä esimerkiksi huoltajan nimiin. Sähkösopimuksen tehneen henkilön tulee olla täysi-ikäinen sopimuksen voimaanastumispäivänä.

Mistä sähköni tulee?

Lähtökohtaisesti myymämme sähkön alkuperä on varmentamaton, mutta kaikkiin sopimuksiin voi valita fossiilitonta sähköä tai tuulivoimaa pienestä lisämaksusta.

Ostamme sähköä pohjoismaisesta Nord Pool -sähköpörssistä. Ostamamme sähkö on siis tuotettu Pohjois-Euroopassa.

Mitä sähkön alkuperävaihtoehdot tarkoittavat ja miten ne eroavat toisistaan?

Sekasähkö on alkuperältään varmentamatonta sähköä. Vuonna 2020 Lumon myymän alkuperältään varmentamattoman sähkön tuotantojakauma oli seuraavanlainen: ydinvoima 39,8 %, fossiiliset energialähteet ja turve 31,3 % sekä uusiutuvat energialähteet 28,9 %.

Fossiiliton sähkö on alkuperältään aurinko-, tuuli-, vesi- ja ydinvoimaa. Sähkö voi olla tuotettu yhdellä tai useammalla näistä tuotantotavoista.

EKOenergia on Suomen luonnonsuojeluliiton sertifioimaa uusiutuvista energialähteistä tuotettua sähköä. EKOenergian tuotannossa kiinnitetään erityistä huomiota sähköntuotantolaitosten ympäristövaikutuksiin. Myymämme EKOenergia on tuulivoimaa, ja sen alkuperä varmennetaan alkuperätakuilla.

Suosittelemme kaikille asiakkaillemme uusiutuvien energialähteiden valitsemista sähkön alkuperäksi.

Lue lisää, miten sähkön alkuperät eroavat toisistaan

Sähkösopimukseni alkuperä on Hanasaari. Mitä se tarkoittaa?

Hanasaari on alkuperältään varmentamatonta sähköä. Vuonna 2020 Lumon myymän alkuperältään varmentamattoman sähkön tuotantojakauma oli seuraavanlainen: ydinvoima 39,8 %, fossiiliset energialähteet ja turve 31,3 % sekä uusiutuvat energialähteet 28,9 %.

Olemme päivittäneet Hanasaaren nimen sähkösopimuksen tilauslomakkeelle Sekasähköksi.

Sähkösopimukseni alkuperä on Hanko. Mitä se tarkoittaa?

Hanko on uusiutuvista energialähteistä, aurinko-, tuuli- ja vesivoimalla, tuotettua sähköä. Energian alkuperä varmennetaan alkuperätakuilla ja sertifioidaan Energiaviraston valvomaan Finextran alkuperätakuurekisteriin. 

Hanko ei ole enää valittavissa sähkön alkuperäksi. Alkuperäksi voi valita fossiilittoman sähkön (aurinko-, tuuli-, vesi- ja ydinvoima) tai EKOenergian (tuulivoima).

Sähkösopimukseni alkuperä on Sekasähkö. Mitä se tarkoittaa?

Sekasähkö on alkuperältään varmentamatonta sähköä. Vuonna 2020 Lumon myymän alkuperältään varmentamattoman sähkön tuotantojakauma oli seuraavanlainen: ydinvoima 39,8 %, fossiiliset energialähteet ja turve 31,3 % sekä uusiutuvat energialähteet 28,9 %.

Sähkösopimukseni alkuperä on Fossiiliton. Mitä se tarkoittaa?

Fossiiliton sähkö on alkuperältään aurinko-, tuuli-, vesi- ja ydinvoimaa. Sähkö voi olla tuotettu yhdellä tai useammalla näistä tuotantotavoista.

Miten säästän energiaa?

Säädä kodin lämmöt viileämmälle – jo asteen lämpötilan pudotuksella säästät suuren summan vuoden aikana. Ja sammuta tietysti valot, kun lähdet huoneesta. Hyvin mietitty valaistus nimittäin säästää energiaa.

Lue lisää valaistukseen liittyviä vinkkejä

Lue muut vinkkimme energian säästämiseen

Kysy lisää Asiaa energiasta -sivuston Facebook-chatissa, jota ylläpitää Motiva.

Motivan Facebook-chattiin

Miten voin pienentää sähkölaskuani?

Jos sinulla on spot-hintainen sähkösopimus, jolloin maksat sähköstä tunneittain vaihtuvaa hintaa, voit optimoida sähkön kulutustasi edullisimpien tuntien mukaan.

Halvimmat ajankohdat ovat yleensä myöhään illalla, aamuyöllä ja viikonloppuisin. Jos asut omakotitalossa, suosittelemme ajastamaan esimerkiksi pesukoneen ja lämminvesivaraajan toiminnan edullisimmille tunneille.

Pitkällä tähtäimellä parasta olisi, jos saisimme sähkön kulutusta tasattua koko vuorokaudelle. Näin välttäisimme kulutushuiput, jotka nostavat sähkön hinnan pilviin.

Katso muita energiansäästövinkkejä

Tänä talvena sähkö on eri syistä johtuen historiallisen kallista, ja hinnan vaihtelut ovat vaikeasti ennakoitavissa. Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, voit vaihtaa määräaikaiseen sopimukseen, jossa kWh-hinta on vakaa.

Miten markkinahinta muodostuu Nord Poolissa?

Pohjoismaisessa sähköpörssi Nord Poolissa (ns. sähkön tukkumarkkina) sähkön tuottajat ja välittäjät myyvät ja ostavat sähköä spot-hintaan.

Yleisin tapa ostaa ja myydä sähköä tapahtuu seuraavan päivän tuntikohtaisella sähkön hinnalla. Tämä tarkoittaa, että ostajat ja myyjät sopivat huomisen sähkön hinnoista tunti kerrallaan. Joka päivä toimija ilmoittaa, kuinka paljon sähköä aikoo ostaa huomenna ja millä hinnalla. Samalla sähköntuottajat ilmoittavat, kuinka paljon sähköä he aikovat tuottaa huomenna ja millä hinnalla. Sähköpörssi sulkeutuu joka päivä klo 13.00.

Kun ostaa ja myy sähköä markkinaa edeltävänä päivänä, tarvitaan huolellista suunnittelua.Odottamattomat tapahtumat voivat muuttaa olosuhteita. Tämän takia Nord Poolissa on myös markkinat, joissa ostajat ja myyjät voivat ostaa sähköä reaaliajassa, tunti kerrallaan: päivänsisäinen markkina.

Nämä edellä mainitut kaksi markkinahintaa yhdessä määräävät niin sanotun spot-hinnan. Spot-hinta ohjaa sitä, mihin hintaan sähköä myydään asiakkaille. Pörssisähkösopimuksissa spot-hintaan lisätään aina ALV 24 % ja sähkönmyyjän marginaali. Tarkastele spot-hintaa Nord Poolin sivuilta.

Lue lisää spot-hinnasta

Mikä on ollut sähkön keskihinta Nord Poolissa viime kuukausina?

Alle olemme listanneet sähkön kuukausittaisen keskihinnan sähköpörssi Nord Poolissa viimeisen puolen vuoden aikana.

  • Marraskuu 2021: 10,65 snt/kWh
  • Joulukuu 2021: 23,98 snt/kWh
  • Tammikuu 2022: 13,23 snt/kWh
  • Helmikuu 2022: 10,05 snt/kWh
  • Maaliskuu 2022: 10,72 snt/kWh
  • Huhtikuu 2022: 9,84 snt/kWh

Edellä mainitut hinnat sisältävät alv. 24 %. Huomaathan, että jos tarkastelet hintoja Nord Poolin verkkosivuilla, hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa.

Miksi valitsisin 2 v Hybridin enkä tavallista 2 vuoden määräaikaista sopimusta?

Hybridi-sopimuksella voit saada sähköä hieman edullisemmin kuin tavallisella 2 v määräaikaisella. Pörssisähkön hinta kuitenkin vaihtelee kuukausittain, ja jokaisen kuukauden laskutushinta selviää aina vasta kuun lopussa. Sinun täytyy siis ottaa pieni riski saadaksesi edullisemman hinnan.

Muutto

Olen muuttamassa. Miten minun tulisi toimia?

Sähkösopimus on aina liitetty tiettyyn osoitteeseen. Uuteen asuntoon muuttaessa sähkösopimus olisi hyvä tehdä jo kaksi viikkoa ennen muuttoa, jos se vain on mahdollista. Näin varmistut siitä, että sähköt ovat päällä heti muuttaessasi.

Tehdessäsi sähkösopimusta tilauslomakkeellamme valitse kohdassa Sopimustilanne vaihtoehto Teen sopimusta osoitteeseen, jossa minulla ei ole aikaisempaa sopimusta. Jos haluat sopimuksen alkavan alle 5 vuorokauden kuluttua, kirjoita toivomasi aloituspäivä tilauslomakkeen lisätietokenttään. Pyrimme huomioimaan toiveesi.

Käytännössä vanha sähkösopimus irtisanotaan aina muuton yhteydessä. Voit itse solmia uuden sopimuksen netissä tai olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

[email protected]

Miten toimin, jos olen unohtanut ilmoittaa teille uuden osoitteeni?

Voit tehdä sopimuksen uuteen osoitteeseen tavalliseen tapaan verkkosivuillamme. Jos tarvitset sähkösopimuksen voimaan nopeasti, kirjoita toive pikaisesta aloituksesta tilauslomakkeen kommenttikenttään. Sopimusten käsittelijä ottaa toiveesi huomioon, ja sopimuksen aloitusta aikaistetaan mahdollisuuksien mukaan.

Verkkoyhtiöstä riippuen sähköt voivat olla edelleen päällä, vaikka edellinen asukas olisi muuttanut jo pois. Jos sähköt on jo katkaistu, tarvitaan uusi kytkentä verkkoyhtiöstä.

Huom. Nopeasta kytkennästä kannattaa varautua maksamaan lisämaksu.

Toimi heti, niin saamme nopeimmillaan sähkösi päälle vielä saman päivän aikana!

PS. Muistathan irtisanoa sähkösopimuksen vanhasta osoitteestasi, jos et sitä ole jo tehnyt.

Mitä tapahtuu minun määräaikaiselle sopimukselleni, kun muutan?

Määräaikaisen sähkösopimuksen sopimuskausi katkeaa ulosmuuttotilanteessa, eikä samaa sopimusta voi jatkaa uudessa osoitteessa. Jos haluat jatkaa asiakkaanamme, sinun tulee solmia uusi sopimus uuteen asuntoon.

Sähkösopimus tulee aina irtisanoa ulosmuuttotilanteessa. Irtisanomisaika on 14 vuorokautta. Irtisano sähkösopimuksesi aina kirjallisesti, ensisijaisesti Oma Lumo -palvelussa tai sähköpostitse.

Irtisanominen

Miten ja milloin voin irtisanoa sähkösopimukseni?

Irtisano sähkösopimuksesi aina kirjallisesti, ensisijaisesti Oma Lumo -palvelussa tai sähköpostitse. Irtisanomista ei voi tehdä puhelimitse.

Oma Lumo -palveluun

[email protected]

Lumo Energian toistaiseksi voimassa olevilla sopimuksilla on kahden viikon irtisanomisaika.

Määräaikaisen so­pi­muk­sen voi ir­ti­sa­noa ulosmuu­ton yh­tey­des­sä 14 vuo­ro­kau­den ir­ti­sa­no­mi­sa­jal­la. 

Pitääkö minun itse irtisanoa vanha sopimukseni?

Irtisanomme puolestasi vanhan sopimuksesi siitä osoitteesta, johon teet meille uuden sopimuksen. Irtisanomme sopimuksen, vaikka se olisi tällä hetkellä eri henkilön nimissä.

Jos sinulla on sopimus jossain toisessa osoitteessa, esimerkiksi kesämökillä tai vanhassa osoitteessasi, irtisanomme sen puolestasi vain, jos sopimus on tehty meidän kanssamme. Huomioithan, että sinun tulee tässä tapauksessa tehdä irtisanominen Oma Lumo -palvelussa tai sähköpostitse. Jos sopimus on tehty toisen sähkönmyyjän kanssa, muista irtisanoa tämä sopimus erikseen nykyiselle myyjällesi.

Oma Lumo -palveluun

[email protected]

Mitä teen, jos haluan peruuttaa sähkösopimukseni, jonka tein netissä?

Netissä tehdyt sopimukset ovat etämyyntiä – niihin pätee aina 14 vuorokauden maksuton peruutusoikeus. Sopimuksen perumisesta tulee ilmoittaa meille kirjallisesti joko sähköpostitse tai kirjeitse.

[email protected]

Peruutusoikeus ei päde tilanteissa, joissa sähköntoimitus on aloitettu toiveestasi jo ennen 14 vuorokauden perumisajan umpeutumista.

Oma Lumo

Miten luon tilin Oma Lumo -palveluun?

Ota palvelu käyttöön ja luo tili osoitteessa oma.lumoenergia.fi. Kirjautumista varten tarvitset asiakasnumerosi, henkilötunnuksesi ja sähköpostiosoitteesi, jonka olet meille ilmoittanut.

Oma Lumo -palveluun

Mitä asioita voin hoitaa Oma Lumo -palvelun kautta?

Kaikille Lumo Energian asiakkaille tarjolla olevan palvelun avulla tarkistat kätevästi sähkölaskusi ja omat asiakastietosi. Lisäksi näet koko laskuhistoriasi ja sähkösopimustyyppisi. Voit myös seurata sähkön kulutustasi.

Oma Lumo -palveluun

Olen unohtanut salasanani Oma Lumo -palveluun. Miten saan uuden?
Miten voin päivittää Oma Lumo -tilini salasanan?

Datahub

Mikä on datahub?

Datahub on keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, jonka käyttöönotosta on säädetty sähkömarkkinalaissa. Järjestelmään tallennetaan tietoja Suomen 3,6 miljoonasta sähkönkäyttöpaikasta.

Datahub otettiin käyttöön 21.2.2022. Datahubia hallinnoi kantaverkkoyhtiö Fingridin tytäryhtiö Fingrid Datahub Oy.

Mitä hyötyä datahubista on?

Datahub kokoaa tiedot yhteen paikkaan, jossa ne ovat ajan tasalla ja kaikkien tietoihin oikeutettujen osapuolten saatavilla. Tämä nopeuttaa tiedon kulkemista osapuolten välillä. Tiedot datahubiin tallennetaan aina sovitussa muodossa, joten virheet vähenevät. Datahub siis parantaa sähkönmyyjien ja verkkoyhtiöiden välistä tiedonvaihtoa – ja sen seurauksena saamaasi asiakaspalvelua!

Lisäksi datahub parantaa tietoturvaa ja lisää mahdollisuuksia tarjota asiakkaille esimerkiksi energiansäästöön ja kulutuksen seurantaan liittyviä palveluja.

Minulla on sopimus Lumolla. Miten muutos vaikuttaa minuun?

Muutos ei vaikuta asiakkaidemme arkeen, eikä datahubin käyttöönotto vaadi asiakkailtamme toimia.

Konkreettinen asiakkaille näkyvä muutos datahubin myötä ovat uudet GSRN-tunnukset, jotka korvaavat nykyiset käyttöpaikkatunnukset.

Jatkossa pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parempaa asiakaspalvelua ja mahdollisesti tarjoamaan esimerkiksi energiansäästöön ja kulutuksen seurantaan liittyviä palveluja.

Mikä on GSRN-tunnus?

GSRN on lyhenne sanoista Global Service Relation Number. GSRN-tunnus korvaa nykyiset käyttöpaikkatunnukset. GSRN-tunnus muodostuu kolmesta osasta: yritystunnisteesta, yksilöllisestä tunnisteesta ja tarkastusnumerosta.

Jatkossa laskulla ja uusissa sopimusvahvistuksissa näkyy vain GSRN-tunnus. 

Muutos on tekninen, eikä vaadi asiakkailta toimia. Yhdenmukaiset tunnukset nopeuttavat prosesseja, helpottavat myyjänvaihtoa ja parantavat asiakaspalvelua.

Miten muutos vaikuttaa tietoturvaan? Mitä tietojani jaetaan ja kenen saatavilla ne ovat?

Datahubissa käsitellään sähkönkäyttöpaikkojen tietoja. Järjestelmässä on tieto käyttöpaikan omistajasta tai haltijasta ja esimerkiksi käyttöpaikan kulutustiedot.

Datahubin myötä tietoturva paranee, kun kaikkia tietoja hallinnoidaan yhdessä paikassa. Tiedot ovat vain niiden henkilöiden ja yritysten saatavilla, joilla on niihin oikeus. Kaikki järjestelmään kirjatut tiedot ovat jäljitettävissä.

Jotta tiedonvaihdon turvallisuus voidaan taata, on jokainen käyttöpaikka ja sen omistaja voitava yksilöidä varmasti. Asiakastietojen yksilöintiin käytetään kuluttaja-asiakkaiden kohdalla henkilötunnusta ja yritysten kohdalla y-tunnusta.

Omat tiedot ovat asiakkaiden tarkistettavissa datahubin asiakasportaalista. Palvelu aukeaa 15.3.2022, ja sinne kirjaudutaan suomi.fi-palvelun tarjoamalla vahvalla tunnistautumisella.

Datahubiin tallentuvia henkilötiedoiksi katsottavia tietoja ovat:

  • Henkilön yksilöinti- ja yhteystiedot - henkilötunnus tai syntymäaika
  • Henkilön nimi
  • Osoite
  • Puhelinnumero
  • Sähköpostiosoite
  • Sopimusta koskevat tiedot
  • Sähkönkäyttöpaikan käyttöpaikkatunnus
  • Sähkönkäyttöpaikan osoite
  • Sähkönkäyttöpaikan lisätiedot (esim. sulakekoko, kytkentätilanne)
  • Verkkosopimuksen tuote
  • Mahdolliset valtuutukset
  • Laskutusta koskevat tiedot
  • Laskutustapa/laskutusosoite sopimuksella
  • Kulutustiedot
  • Datahub-asiointiin liittyvät tiedot
  • Henkilön yhteydenpitoon Fingrid Datahubin kanssa liittyvät tiedot

Datahubin tietosuojaseloste

Aurinkopaneelit

Ovatko aurinko­sähkö­järjestelmät taloudellisesti kannattavia?

Suomessa on mahdollista tuottaa lähes kaikki päivän aikana tarvittava sähkö aurinkopaneeleilla huhtikuusta syyskuuhun, mikä tekee investoinnista erittäin kannattavan. Oikein mitoitettu järjestelmä maksaa itsensä takaisin noin kymmenessä vuodessa, ja sijoitetun pääoman vuosittainen ”säästötuotto” on yleensä 6–10 prosenttia. Jos sijoitat esim. 10 000 euroa aurinkopaneeleihin, voit saada jopa 25 000 euron säästön vuosien kuluessa: aurinkopaneeleilla on 25 vuoden tuotantotakuu.

Tässä artikkelissa kerromme tarkemmin, miten voit laskea aurinko­sähkö­järjestelmän tuottaman taloudellisen hyödyn.

Kuinka paljon aurinkopaneelit tuottavat?

Yksittäisen aurinkopaneelin wattimääräinen nimellisteho lasketaan laboratorio-olosuhteissa standardin mukaisella 1 000 kWh/m² -säteilyteholla, joka tarkoittaa sitä, että aurinko säteilee neliömetrin kokoiselle alueelle 1 000 kilowattituntia vuoden aikana. Yksi 300-wattinen aurinkopaneeli tuottaa sähköä edellä mainituissa olosuhteissa 300 kWh vuodessa. Tällöin kahdenkymmenen 300-wattisen paneelin, eli yhteensä 6 kWp -kokoisen järjestelmän teoreettinen vuosituotto on 6 000 kWh.

Suomessa vuosittainen säteilymäärä on noin 800–1 000 kWh/m2, pohjoisessa hieman etelää vähemmän. Esimerkkinä käytetyn 6 kWp -kokoisen järjestelmän laskennallinen tuottoarvio Suomen olosuhteissa on näin ollen 5 400 kWh vuodessa.

Lue lisää aurinko­sähkö­järjestelmän tuotosta

Arvostamme asiakkaitamme ja siksi erotumme ensiluokkaisella ja tehokkaalla asiakaspalvelulla. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua sopimuksen teossa, palvelun käyttöönotossa tai vain haluat uuden, paremman sähkösopimuksen.

Usein kysytyt kysymykset

Asiakaspalvelun aukioloajat: arkisin klo 9–17.

Aukioloaikojen ulkopuolella lähetä tiedustelusi sähköpostilla osoitteeseen [email protected].

Asiakaspalvelun palvelupuhelimen hinnasto: paikallisverkkomaksu

Arkisin ma-pe klo 9-17
09 4272 0444
Sähköpostitse
[email protected]
Löydät myös vastauksia usein kysytyt kysymykset sivulta.