Lumo Energia
Usein kysytyt kysymykset

Laskutus & maksaminen

Miten luen sähkölaskuani ja mitä se sisältää?

Sähkölaskusta ilmenee seuraavat tiedot: laskun numero, eräpäivä ja viite sekä omat yhteystietosi ja asiakasnumerosi.

Laskusta löydät myös käyttöpaikkatunnuksen sekä sopimuksen tiedot, kuten sen nimen, voimassaoloajan ja laskutustavan. 

Kulutuslaskun erittelystä selviää myös, paljonko sähköä olet kuluttanut (kWh) ja miltä ajalta kulutus on mitattu. Yksikköhinta kertoo, mitä maksat sähköstäsi.

Laskun loppusumman erittely kertoo arvonlisäveron osuuden sähkölaskun loppusummasta ja laskun arvonlisäverottoman loppusumman.

Huom. Laskuerittelyssä esitetään toteutunut sähkökäyttö, mutta ei mittarin lukemia.

Miten voin vaihtaa laskutusosoitteeni?

Ilmoita meille sähköpostitse uusi laskutusosoitteesi, niin päivitämme tietosi.

[email protected]

Minne voin ilmoittaa uuden sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron?

Ilmoita meille sähköpostitse uusi sähköpostiosoitteesi ja/tai puhelinnumerosi, niin päivitämme tietosi.

[email protected]

Mitkä laskutustavat ovat käytettävissä?

Voit valita, saatko sähkölaskusi e-laskuna suoraan verkkopankkiisi, sähköpostitse vai paperilaskuna.

E-laskusopimuksen voit tehdä verkkopankissasi saatuasi meiltä ensimmäisen laskusi.

Kaikki laskutustavat ovat maksuttomia. Lähetämme sähkölaskun kuukausittain.

Miten saan e-laskun käyttööni?

Voit tehdä e-laskusopimuksen verkkopankissasi laskun maksun yhteydessä. E-laskusopimuksen voit aktivoida minkä tahansa Lumo Energian laskun viitenumerolla.

Muut laskutusvaihtoehdot ovat paperi- tai sähköpostilasku. Kaikki laskutustavat ovat maksuttomia. Lähetämme sähkölaskun kuukausittain.

Kuinka usein saan sähkölaskun?

Sähköstä laskutetaan toteutuneen kulutuksen mukaan joka kuukausi jälkikäteen, ellei muuta ole sovittu. Toteutunut kulutus määräytyy verkkoyhtiön mittausdatan perusteella.

Voit myös valita lisäpalveluna kolmen kuukauden välein tapahtuvan laskutuksen, josta veloitetaan 4,90 €/kk.

Huom. Emme lähetä asiakkaille laskua, jos sen loppusumma on alle viisi euroa. Pienellä sähkönkulutuksella, esimerkiksi kesämökkikohteessa, voi käydä niin, että et saa laskua pitkään aikaan. Laskutettava summa siirtyy aina seuraavalle laskulle, ja lasku lähetetään vasta kun laskutettavaa on yli viisi euroa.

Miksi laskulla ei näy mittarilukemia?

Merkittävä osa Suomen sähkönkäytöstä on niin sanottuja tuntimitattuja käyttöpaikkoja. Tämä tarkoittaa sitä, että sähkömittarien siirryttyä tuntiluentaan mittarilta ei enää haeta mittarilukemia. Mittarista saatu tuntikulutustieto kertoo kulutuksen, jonka mukaan asiakasta veloitetaan. Mittarilukemaa ei tässä tapauksessa käytetä, eikä se siksi näy laskulla.

Tuntimittaukseen perustuva sähkönkäyttö ilmoitetaan jokaiselta laskutettavalta kuukaudelta erikseen. Laskutusjakso alkaa kuun viimeisestä päivästä klo 00.00 seuraavan kuun viimeiseen päivään klo 23.59. Voit verrata kulutusta mittarin lukemiin ottamalla kuunvaihteen ensimmäisen päivän lukemat mittarin näytöstä. Perättäisten lukemien erotus on sama kuin laskulla näkyvä kulutus kyseiselle kuukaudelle. Jos tarvitset mittarilukemaa, se on aina saatavilla verkkoyhtiöltä.

Miksi saan kaksi sähkölaskua?

Sähkönmyyjä laskuttaa sinua sähkönkulutuksestasi omalla laskullaan. Verkkoyhtiö taas laskuttaa sinua sähkönsiirrosta heidän omalla laskullaan.

Mistä sähkönkäyttöni kulut muodostuvat?

Suomessa sähkönkäytön kulut koostuvat kokonaisuudessaan viidestä elementistä, jotka ovat arvonlisävero, sähkövero, sähkön siirtokulut sähköverkossa, sähköenergian hinta ja myyntikulut.

Keskimäärin sähkön siirtokulut ja verot kattavat noin puolet sähkönkäyttösi kuluista.

Sähkö & sähkösopimus

Millainen sähkösopimus minulla on?

Kaikilla Lumo Energian asiakkailla on mahdollisuus tarkistaa tietonsa ja sopimuksensa Oma Lumo -palvelusta. Palvelussa voit myös kätevästi mm. tarkistaa sähkölaskusi, nähdä koko laskuhistoriasi ja seurata sähkön kulutustasi.

Ota palvelu käyttöön ja luo tili osoitteessa oma.lumoenergia.fi. Kirjautumista varten tarvitset asiakasnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, jonka olet meille ilmoittanut.

Oma Lumo -palveluun

Mistä näen oman sähkösopimukseni tiedot?

Voit tarkistaa oman sopimuksesi tiedot Oma Lumo -palvelussa. Palvelussa voit myös kätevästi mm. tarkistaa sähkölaskusi, nähdä koko laskuhistoriasi ja seurata sähkön kulutustasi. Ota palvelu käyttöön ja luo tili osoitteessa oma.lumoenergia.fi. Kirjautumista varten tarvitset asiakasnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, jonka olet meille ilmoittanut.

Oma Lumo -palveluun

Löydät sähkösopimuksesi tiedot myös lähettämästämme sopimusvahvistuksesta. Hae sähköpostiohjelmassasi lähettäjällä Lumo Energia.

Mistä tai keneltä saan tietää, milloin nykyinen sähkösopimukseni päättyy?

Kirjaudu Oma Lumo -palveluun, josta löytyy tiedot sähkösopimuksestasi.

Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, päättyy se vasta, kun sinä tai sähkönmyyjäsi irtisanoo sopimuksen. Irtisanomisaika on kaksi viikkoa.

Ellet tiedä kuka on sähkönmyyjäsi, ole yhteydessä paikalliseen verkkoyhtiöön. Heillä on aina ajantasainen tieto nykyisestä sähkönmyyjästäsi.

Mitä määräaikainen sopimus tarkoittaa?

Määräaikainen sähkösopimus on voimassa valitun ajan, eikä hinta muutu sopimuskauden aikana – maksat siis sovitun hinnan koko sopimusajalta.

Saat tarjouksen uudesta sopimuskaudesta vähintään kuukausi ennen määräaikaiskauden päättymistä. Jos et vahvista tai hylkää tarjousta, määräaikainen sähkösopimus muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi toimittamamme hinnaston mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika.

Tee määräaikainen sähkösopimus

Mitä tapahtuu, kun määräaikainen sopimus päättyy?

Saat tarjouksen uudesta sopimuskaudesta vähintään kuukausi ennen määräaikaiskauden päättymistä. Jos et vahvista tarjousta, määräaikainen sähkösopimusmuoto muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi toimittamamme hinnaston mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika.

Mitä toistaiseksi voimassa oleva sopimus tarkoittaa?

Toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus on useimmiten markkinahintainen sähkösopimus, jonka hinta määräytyy sähköpörssi Nord Poolin hintojen mukaan. Vaikka hinnat pörssissä saattavat heitellä suurestikin, on pörssisähkö tilastollisesti edullisin vaihtoehto. Pienellä ja keskisuurella kulutuksella pörssihinnan muutosten aiheuttamat heitot ovat sähkölaskulla kohtuullisia.

Lue lisää toistaiseksi voimassaolevista sähkösopimuksistamme

Tiesitkö? Meidän markkinahintaiset sähkösopimuksemme eivät vaadi pitkää sitoutumista; sopimus päättyy, kun sinä irtisanot sen. Irtisanomisaika on vain kaksi viikkoa. Irtisanominen on tehtävä Oma Lumo -palvelussa tai kirjallisesti, joko sähköpostitse tai kirjeitse, asiakaspalveluumme.

Tee Tuntispot -sopimus

Mitkä asiat vaikuttavat sähkön hintaan?

Sähkön hintaan vaikuttavat kysyntä ja tarjonta sekä monet muut tekijät, kuten sää ja tuuli, veden saatavuus, ydinvoiman tuotannon häiriöt, teollisuusolosuhteet, polttoaineiden hinnat, kysyntä ulkomailla ja valuuttakurssit. Sähkön hintoihin vaikuttavat myös finanssimarkkinoiden ja poliittisen tilanteen tapahtumat. Talvikuukausina sähkönkulutus ja sähkön hinnat nousevat koko maassa, kun taas kesällä ne laskevat.

Hinta, jonka sähkönkäyttäjä viime kädessä maksaa sähköstään, koostuu kolmesta osasta: sähkönsiirrosta, sähkönsiirtoyhtiön laskuttamasta sähköverosta sekä sähköenergiasta, jonka sähkömyyjä laskuttaa.

Kuka vastaa sähköjen kytkentään, sähkönsiirtoon ja sen laskutukseen liittyvistä asioista?

Näistä asioista vastaa paikallinen verkkoyhtiö. Ole tarvittaessa yhteydessä heidän asiakaspalveluunsa.

Sähkösopimukseni alkuperä on Hanasaari. Mitä se tarkoittaa?

Hanasaari on alkuperältään varmentamatonta sähköä. Vuonna 2020 Lumon myymän alkuperältään varmentamattoman sähkön tuotantojakauma oli seuraavanlainen: ydinvoima 39,8 %, fossiiliset energialähteet ja turve 31,3 % sekä uusiutuvat energialähteet 28,9 %.

Olemme päivittäneet Hanasaaren nimen sähkösopimuksen tilauslomakkeelle Sekasähköksi.

Sähkösopimukseni alkuperä on Hanko. Mitä se tarkoittaa?

Hanko on uusiutuvista energialähteistä, aurinko-, tuuli- ja vesivoimalla, tuotettua sähköä. Energian alkuperä varmennetaan alkuperätakuilla ja sertifioidaan Energiaviraston valvomaan Finextran alkuperätakuurekisteriin. 

Hanko ei ole enää valittavissa sähkön alkuperäksi. Alkuperäksi voi valita fossiilittoman sähkön (aurinko-, tuuli-, vesi- ja ydinvoima) tai EKOenergian (tuulivoima).

Sähkösopimukseni alkuperä on Sekasähkö. Mitä se tarkoittaa?

Sekasähkö on alkuperältään varmentamatonta sähköä. Vuonna 2020 Lumon myymän alkuperältään varmentamattoman sähkön tuotantojakauma oli seuraavanlainen: ydinvoima 39,8 %, fossiiliset energialähteet ja turve 31,3 % sekä uusiutuvat energialähteet 28,9 %.

Sähkösopimukseni alkuperä on Fossiiliton. Mitä se tarkoittaa?

Fossiiliton sähkö on alkuperältään aurinko-, tuuli-, vesi- ja ydinvoimaa. Sähkö voi olla tuotettu yhdellä tai useammalla näistä tuotantotavoista.

Miten säästän energiaa?

Säädä kodin lämmöt viileämmälle – jo asteen lämpötilan pudotuksella säästät suuren summan vuoden aikana. Ja sammuta tietysti valot, kun lähdet huoneesta. Hyvin mietitty valaistus nimittäin säästää energiaa.

Lue lisää valaistukseen liittyviä vinkkejä

Lue muut vinkkimme energian säästämiseen

Kysy lisää Asiaa energiasta -sivuston Facebook-chatissa, jota ylläpitää Motiva.

Motivan Facebook-chattiin

Miten voin pienentää sähkölaskuani?

Jos sinulla on spot-hintainen sähkösopimus, jolloin maksat sähköstä tunneittain vaihtuvaa hintaa, voit optimoida sähkön kulutustasi edullisimpien tuntien mukaan.

Halvimmat ajankohdat ovat yleensä myöhään illalla, aamuyöllä ja viikonloppuisin. Jos asut omakotitalossa, suosittelemme ajastamaan esimerkiksi pesukoneen ja lämminvesivaraajan toiminnan edullisimmille tunneille.

Pitkällä tähtäimellä parasta olisi, jos saisimme sähkön kulutusta tasattua koko vuorokaudelle. Näin välttäisimme kulutushuiput, jotka nostavat sähkön hinnan pilviin.

Katso muita energiansäästövinkkejä

Tänä talvena sähkö on eri syistä johtuen historiallisen kallista, ja hinnan vaihtelut ovat vaikeasti ennakoitavissa. Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, voit vaihtaa määräaikaiseen sopimukseen, jossa kWh-hinta on vakaa.

Miten markkinahinta muodostuu Nord Poolissa?

Pohjoismaisessa sähköpörssi Nord Poolissa (ns. sähkön tukkumarkkina) sähkön tuottajat ja välittäjät myyvät ja ostavat sähköä spot-hintaan.

Yleisin tapa ostaa ja myydä sähköä tapahtuu seuraavan päivän tuntikohtaisella sähkön hinnalla. Tämä tarkoittaa, että ostajat ja myyjät sopivat huomisen sähkön hinnoista tunti kerrallaan. Joka päivä toimija ilmoittaa, kuinka paljon sähköä aikoo ostaa huomenna ja millä hinnalla. Samalla sähköntuottajat ilmoittavat, kuinka paljon sähköä he aikovat tuottaa huomenna ja millä hinnalla. Sähköpörssi sulkeutuu joka päivä klo 13.00.

Kun ostaa ja myy sähköä markkinaa edeltävänä päivänä, tarvitaan huolellista suunnittelua.Odottamattomat tapahtumat voivat muuttaa olosuhteita. Tämän takia Nord Poolissa on myös markkinat, joissa ostajat ja myyjät voivat ostaa sähköä reaaliajassa, tunti kerrallaan: päivänsisäinen markkina.

Nämä edellä mainitut kaksi markkinahintaa yhdessä määräävät niin sanotun spot-hinnan. Spot-hinta ohjaa sitä, mihin hintaan sähköä myydään asiakkaille. Pörssisähkösopimuksissa spot-hintaan lisätään aina ALV 24 % ja sähkönmyyjän marginaali. Tarkastele spot-hintaa Nord Poolin sivuilta.

Lue lisää spot-hinnasta

Oma Lumo

Miten luon tilin Oma Lumo -palveluun?

Ota palvelu käyttöön ja luo tili osoitteessa oma.lumoenergia.fi. Kirjautumista varten tarvitset asiakasnumerosi, henkilötunnuksesi ja sähköpostiosoitteesi, jonka olet meille ilmoittanut.

Oma Lumo -palveluun

Mitä asioita voin hoitaa Oma Lumo -palvelun kautta?

Kaikille Lumo Energian asiakkaille tarjolla olevan palvelun avulla tarkistat kätevästi sähkölaskusi ja omat asiakastietosi. Lisäksi näet koko laskuhistoriasi ja sähkösopimustyyppisi. Voit myös seurata sähkön kulutustasi.

Oma Lumo -palveluun

Olen unohtanut salasanani Oma Lumo -palveluun. Miten saan uuden?
Miten voin päivittää Oma Lumo -tilini salasanan?

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelun aukioloajat: arkisin klo 9–17.

Aukioloaikojen ulkopuolella lähetä tiedustelusi sähköpostilla osoitteeseen [email protected].

Asiakaspalvelun palvelupuhelimen hinnasto: paikallisverkkomaksu

Usein kysytyt kysymykset

Sähköpostitse
[email protected]
Löydät myös vastauksia usein kysytyt kysymykset sivulta.