Aurinkosähköjärjestelmä taloyhtiöön

Uusiutuva energia on ehtymätön luonnonvara ja eettinen valinta, josta ei synny kasvihuonepäästöjä. Aurinkoenergia ei ole vain loistava ympäristövalinta, vaan myös kannattava taloudellinen panostus.

Myös taloyhtiö voi hankkia aurinkosähköjärjestelmän. Siitä hyötyvät sekä itse taloyhtiö ja sen nykyiset asukkaat että tulevat asukkaat. Aurinkosähköjärjestelmä nostaa taloyhtiön kiinteistön arvoa ja arvostusta. Oikein mitoitettuna ja asennettuna taloyhtiön aurinkosähköjärjestelmä maksaa itsensä takaisin kolmikertaisena elinkaarensa aikana, joka on noin 25–30 vuotta. Aurinkosähköjärjestelmä on myös helppohoitoinen valinta – aurinkopaneeleja ei tarvitse huoltaa 10–15 vuoteen.

Taloyhtiöissä aurinkosähköjärjestelmä tasoittaa kiinteistön yhteisiä sähkökuluja, kuten pihavalaistusta, ilmastointia ja yleisten tilojen, kuten saunatilojen ja hissien sähkönkulutusta. Usein sähkönkulutus on niin korkeaa, että kannattaa harkita aurinkopaneeleiden hankintaa näiden kustannusten pienentämiseen. Rivitaloyhtiö tuottaa yleisesti hieman vähemmän yhteisiä sähkökuluja. Esimerkiksi yhteiset latauspisteet sähköautoille voivat nostaa näitä kuluja.

Taloyhtiön katoilta pitää löytyä riittävän paljon varjostamatonta tilaa aurinkopaneeleille. Aurinkopaneelit voi myös asentaa pystysuoraan rakennuksen seinälle.

 

Miten toimia, jos haluat aurinkosähköjärjestelmän taloyhtiösi katolle?

1. Keskustele taloyhtiön hallituksen kanssa asiasta

  • Tuo asia esille taloyhtiön kokouksessa tai laita viestiä hallitukselle etukäteen.
  • Nimetkää vastuuhenkilö vetämään projektia.
  • On hyvä olla yksi selkeästi nimetty projektinvetäjä, johon rakennuttajat, sähköyritys ja muut tahot voivat olla yhteydessä. Kyseinen vastuuhenkilö myös pitää huolta ja arkistoi viralliset paperit.

2. Tilaa selvitys ja pyydä tarjous aurinkosähköjärjestelmästä. Kilpailuta!

  • Ilmoita tiedot taloyhtiön sähkönkulutuksesta aurinkosähköjärjestelmän toimittajalle samalla kun pyydät tarjousta.
  • Kartoituksesta tulisi selvitä muun muassa, mitä teknisiä vaatimuksia taloyhtiön kiinteistön katto asettaa aurinkopaneeleille, millaista kiinnitysjärjestelmää voidaan käyttää, ovatko aurinkopaneelit juuri sinun taloyhtiöllesi kannattava ratkaisu ja paljonko aurinkopaneeleja mahtuu/kannattaa hankkia.
  • Kilpailuttamalla voit säästää huomattavasti.
  • Huom! Jos taloyhtiösi kiinteistö on suojeltu, aurinkosähköjärjestelmän hankinta on luvanvarainen. Lue lisää täältä Aurinkosähköä suojeltuihin rakennuksiin.

3. Toimita kartoitusraportti taloyhtiön hallitukselle ja pyydä myös aurinkosähköjärjestelmän asiantuntijaa tulemaan taloyhtiön kokoukseen, tai tiedotustilaisuuteen, kertomaan miten homma toimii ja vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin, jotta osakkaiden on helppo tehdä heille hyvä päätös.

4. Valitkaa taloyhtiökokouksessa teille paras aurinkosähköjärjestelmä ja äänestäkää asiasta.

5. Asentaminen voi alkaa.

  • Itse asennus kestää alle viikon.

 

Miten kulutusta mitataan?

Nykyisellään on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen vaihtoehto on takamittarointi, jolloin asukkaat itse voivat hyödyntää taloyhtiön tuottamaa aurinkosähköä suoraan ilman verkkoyhtiötä. Toinen vaihtoehto on, että asukkaat ostavat jatkossakin omat sähköt sähkömyyjänsä kautta ja taloyhtiön tuottama aurinkosähkö käytetään ainoastaan taloyhtiön yleiseen sähkönkulutukseen. Kolmaskin vaihtoehto on olemassa: hyvityslaskentamalli, joka olisi helposti toteutettavissa nykyisten älymittareiden ominaisuuksien hyödyntämisen kautta. Hyvityslaskentamalli on kuitenkin vielä vain testivaiheessa.

 

Takamittarointi

Takamittarointi on nykytilanteessa tavallisin tapa hoitaa aurinkosähkön laskutus taloyhtiössä. Takamittarointi tarkoittaa, että taloyhtiö omistaa sekä kiinteistön että asuntojen sähkömittarit ja laskuttaa asukkaita heidän sähkönkulutuksensa mukaan, joko sisäisellä laskutuksella tai sähkövastikkeella. Taloyhtiölle tulee verkkoyhtiöltä yksi yhteislasku sähkönkulutuksesta, jonka kokonaissumman esimerkiksi isännöitsijä kerää asukkailta. Tällöin myös taloyhtiön tuottama aurinkosähkö tulee suoraan asukkaiden hyödyksi ja käyttöön eikä kierrä verkkoyhtiön kautta.

 

”Takamittaroinnilla aurinkosähkön tuotanto omaan käyttöön tapahtuu teknisesti samaan tapaan kuin omakotitalo-, yritys- ja kuntakiinteistöissä. Aurinkosähkövoimala kytketään verkkoyhtiön summamittariin taloyhtiön kulutuksen puolelle, jolloin aurinkosähkön tuotanto vähentää taloyhtiön ja asukkaiden ostosähkön määrää. Joissakin tapauksissa uutta summamittaria ei tarvita, vaan aurinkovoimala ja asuntojen mittarit voidaan kytkeä olemassa olevaan taloyhtiön kiinteistösähköliittymään", sanoo Karoliina Auvinen Aalto-yliopistosta.


Huono puoli takamittaroinnissa on, että yksittäinen asukas ei voi kilpailuttaa sähkösopimustansa, vaan hänen on ostettava sähkönsä taloyhtiöltä, joka on sekä sähkö- että verkkosopimuksen sopijapuoli.

 

Hyvityslaskentamalli on tulossa lailliseksi

Asuntojen sähkömittarit ovat verkkoyhtiön omistamia, ja nykyinen laki antaa verkkoyhtiölle luvan veloittaa sähkönsiirtoa sekä sähköveroa, vaikka sähkö olisi itse tuotettua eikä ikinä kulkisi verkkoyhtiön sähköverkossa. Lakiin on tulossa muutos ja hyvityslaskentamalli (virtuaalimittarointi, jossa aurinkopaneelien tuotanto hyvitetään osakkaille laskennallisesti) on tarkoitus tulla lailliseksi vielä vuoden 2020 aikana.

 

Paremman ilmaston puolesta

Asentamalla aurinkosähköjärjestelmän taloyhtiö voi saada taloudellista hyötyä, säästää kuluissa ja parantaa energiatehokkuutta – sekä houkutella ilmastosta kiinnostuneita nuoria aikuisia asumaan taloon.

 

Tutustu tarjoamiimme ratkaisuihin

Takaisin Aurinkosähköjärjestelmän ostajan oppaaseen

Selvitä kohteeseesi sopiva aurinkosähköjärjestelmä

0 kWp

Järjestelmän teho

4500 kWh

Vuosituottoarvio

0

Vuosittainen säästö
?
Hinta OVH
GEF Vision
399 €
Kulutuksen ohjaus
199 €
Kampanja-alennus
-
Alennettu hinta
Arvioitu kotitalusvähennys
-
Lopullinen hinta

0

Hinta-arvio sis. asennus
(Rahoitus alkaen €/kk)

Artikkelit

Asiakaspalvelu

Arvostamme asiakkaitamme ja siksi erotumme ensiluokkaisella ja tehokkaalla asiakaspalvelulla. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua sopimuksen teossa, palvelun käyttöönotossa tai vain haluat uuden, paremman sähkösopimuksen.

Usein kysytyt kysymykset

Asiakaspalvelun aukioloajat: arkisin klo 9–18.

Aukioloaikojen ulkopuolella lähetä tiedustelusi sähköpostilla osoitteeseen [email protected].

Asiakaspalvelun palvelupuhelimen hinnasto: paikallisverkkomaksu

09 4272 0444 [email protected]