Lumo Energia

Sähköauton lataus kotona – hinnat ja muut tiedot

Sähköautot ovat yleistyneet viime vuosina nopeaan tahtiin ja moni harkitsee oman sähköauton hankkimista. Sähköautoilua puoltavat muun muassa käyttökustannukset ja hankintatuet.

Yksi sähköautoiluun olennaisesti liittyvä asia on sähköauton lataaminen – missä ja miten sähköauton voi ladata ja mitä sähköauton lataaminen maksaa.

Tässä artikkelissa kerromme, missä voit ladata sähköauton, miten sähköauto ladataan, mitä vaihtoehtoja on sähköauton lataamiseen kotona ja taloyhtiössä ja paljonko sähköauton lataaminen maksaa.

 

1. Missä voin ladata sähköauton?

Sähköautoja ovat täyssähköautot ja ladattavat hybridiautot (plug in -hybridit). Täyssähköauton voimanlähteenä on vain sähkömoottori, ladattavassa hybridiautossa puolestaan poltto- ja sähkömoottori. Ladattavan hybridiauton akusto on pienempi kuin täyssähköauton, ja sen lataaminen on siksi nopeampaa.

Sähköautoja ladataan niille tarkoitetuilla latauslaitteilla. Latauslaitteella tarkoitetaan fyysistä laitetta, jossa on kiinteä latauskaapeli tai johon kiinnitetään oma kaapeli. Latauspisteellä tarkoitetaan paikkaa, jossa voi ladata yhtä sähköautoa kerrallaan. Latausasema tai -paikka puolestaan tarkoittaa yhden tai useamman latauspisteen muodostamaa kokonaisuutta.

Sähköautoa voi ladata kotona, työpaikan latauspisteellä tai julkisella latausasemalla, joita ovat esimerkiksi kauppakeskusten ja huoltoasemien yhteydessä olevat latauspisteet. Latausinfrastruktuuri on parantunut reippaasti muutamien viime vuosien aikana, kuten itse latauslaitteetkin, ja infrastruktuuri kehittyy koko ajan. Latausinfrastruktuurin jatkuvasta kehityksestä huolimatta latauspaikkojen vähyys erityisesti isojen taajamien ulkopuolella hidastaa vielä sähköauton hankintapäätöksiä.

Harva sähköautoilija kuitenkaan pärjää vain työpaikan tai julkisten latauspaikkojen avulla. Juuri kotilataus tekee sähköautoilusta edullista, ja sähköautojen latauksesta jopa 90 % tapahtuukin kotona.

2. Miten sähköauto ladataan?

Sähköauto ladataan kaapelilla, jonka toinen pää on kiinni latauslaitteessa ja toinen ajoneuvossa. Joissain latauslaitteissa kaapeli on kiinteä osa laitetta, joidenkin latauslaitteiden pistorasiaan taas kiinnitetään oma latauskaapeli.

Latauskaapeleissa on pääasiassa kahdenlaisia pistokkeita tai liittimiä: tyypin 1 ja tyypin 2 liittimiä (type 1 ja type 2). Autoilijan on tietysti tärkeää tietää, mitkä pistokkeet sopivat omaan autoon.

Tyypin 1 liittimet ovat yleisiä japanilaisissa ja yhdysvaltalaisissa sähköautoissa. Tyypin 2 liittimet puolestaan ovat tavallisia eurooppalaisissa sähköautoissa. Tyypin 2 latauspistokkeet ovatkin standardi koko Euroopassa, ja lain mukaan kaikilla julkisilla latauspisteillä on oltava tyypin 2 mukainen latausmahdollisuus.

Ennen kuin sähköauton lataamisen voi aloittaa on käyttäjän tunnistauduttava latauspisteelle. Tunnistautumisen myötä latausmaksut latausmaksut ohjautuvat oikealle käyttäjälle. Tunnistautuminen tapahtuu RFID-avaimenperällä, -kortilla tai mobiilisovelluksella. Sitten vain latauskaapelin toinen pää latauslaitteeseen ja toinen kiinni autoon!

 

Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää?

Sähköauton lataukseen menevä aika riippuu latauslaitteesta ja autosta. Sähköauton sisäinen laturi määrittää, kuinka tehokkaasti se latautuu (1-, 2- tai 3-vaihelaturi). Myös latauslaitteiden tehokkuus riippuu siitä, ovatko ne yksi-, kaksi vai kolmivaiheisia. Kolmivaiheinen lataus on nopeinta. Kolmivaiheisella latauslaitteella voi kuitenkin ladata myös autoa, jossa on 1-vaihelaturi ja toisin päin.

Tunnin latauksella ajokilometrejä voi kerryttää muutamista kilometreistä jopa 100 kilometriin – pikalatauslaitteilla jopa vielä enemmän. Hybridin lataaminen täyteen onnistuu yleensä yön tai työpäivän aikana. Täyssähköauton akun täyteen lataamisessa voi kestää muutamista tunneista jopa yli vuorokauteen.

Akkua kuitenkaan harvoin ladataan täysin nollasta täyteen. Usein akussa on varausta vielä jäljellä, kun sitä ladataan. Akkua ei tulisikaan päästää täysin tyhjäksi, koska täysin tyhjästä lataaminen lyhentää akun käyttöikää

3. Miten voin ladata sähköauton kotona?

Sähköauton lataamiseen kotona on muutamia vaihtoehtoja. Turvallisin ja tehokkain tapa on hankkia kotiin sähköauton latauslaite. Tilapäisesti autoa voi ladata myös suko-pistorasiasta tai voimavirtapistokkeesta.

 

Tilapäislataaminen tai hidas lataaminen – sähköauton lataus tavallisesta pistorasiasta

Yksinkertaisimmillaan sähköautoa voi ladata kotona tavallisesta pistorasiasta (suojakosketinpistoke eli suko-pistoke). Sähköauton lataaminen suko-pistorasiasta onnistuu latauskaapelilla, joka on yleensä joko vakio- tai lisävarusteena auton mukana.

Suko-pistorasiasta lataamista kutsutaan tilapäiseksi lataamiseksi tai hitaaksi lataamiseksi. Kyllä, se on hidasta ja tarkoitettu vain tilapäiseen lataamiseen.

Suko-pistorasiasta lataaminen ei siis ole suositeltavaa. Paitsi että lataaminen on hidasta, ei tavallisia pistorasioita ole suunniteltu kestämään pitkäaikaista suurta sähkövirtaa, jota auton lataukseen tarvitaan.

Vaikka suko-pistoketta voikin käyttää tilapäiseen lataukseen, ei autoa tulisi ikinä ladata pistorasiasta, jonka kunnosta ei ole varmuutta. Jos siis käytät suko-pistorasiaa sähköauton lataamiseen, varmista aina ensin pistorasian kunto ja sen asennus. Jos niitä ei varmisteta, voi auton lataaminen aiheuttaa pahimmillaan tulipalon.

 

Sähköauton lataus voimavirtapistokkeesta

Sähköautoa voi ladata kotona myös voimavirtapistokkeesta adapterikaapelin avulla. Toisin kuin suko-pistorasiat voimavirtapistokkeet on suunniteltu kestämään suurta sähkövirtaa.

Voimavirtapistokkeeseen kytkettävällä latauslaitteella voidaan hyödyntää kolmivaihevirtaa, jos auton latausjärjestelmä sitä tukee. Se tekee latauksesta tehokkaampaa. Voimavirtapistoke ja siihen sopiva kaapeli voi olla kätevä esimerkiksi matkalaturina mökkireissulla.

Vaikka voimavirtapistoke on suunniteltu käyttämään suurta sähkövirtaa, ei senkään turvallisuus ole samalla tasolla kuin laitteiden, jotka on tarkoitettu auton lataamiseen. Kuten suko-pistorasioista ladattaessa myös voimavirtapistoketta käyttäessä on huomioitava ennen kaikkea turvallisuus. Pistorasia ja sen asennus on tarkistettava huolellisesti ennen käyttöä.

 

Sähköauton latauspiste kotiin – peruslataus

Vaikka sähköauton lataaminen siis onnistuu tavallisesta pistorasiasta ja voimavirtapistokkeesta, on suositeltavaa hankkia kotiin sähköauton lataamiseen tarkoitettu latauslaite. Latauslaitteen käyttäminen on helppoa, nopeaa ja ennen kaikkea turvallista.

Erilaisia latauslaitteita on markkinoilla jonkin verran, ja itselle sopivan laitteen etsimiseen kannattaakin nähdä hieman vaivaa. Sopivan latauslaitteen löytämiseen vaikuttavat kiinteistön sähköjärjestelmän kapasiteetti ja se, millainen auto on käytössä.

 

Älykäs sähköauton latauslaite ei ylitä sulakkeiden kapasiteettia

Omakotitalossa pääsulakkeen koko on yleensä 3x25A, joka kestää sähköauton lataamisen. Sähköjärjestelmän kunto ja kapasiteetti kannattaa tarkistuttaa ammattilaisella, jotta voidaan varmistua palo- ja sähköturvallisuudesta.

Latauslaitteen sallittu nimellisvirta ei saa ylittää pääsulakkeen kokoa. Jos tehoa on enemmän, pääsulake palaa. Lisäksi on hyvä ottaa huomioon, että kotona tulee voida käyttää muitakin sähkölaitteita samalla kun autoa ladataan. Sähkökuorma ei saisi tällöinkään ylittää pääsulakkeen kokoa.

Pääsulakkeen palamisen välttämiseksi kuormaa voidaan hallita joko manuaalisesti tai dynaamisesti. Sähköliittymää voidaan myös suurentaa.

Manuaalisella kuormanhallinnalla tarkoitetaan latauslaitteen maksimitehon rajaamista asennuksen yhteydessä. Tällöin laite ei lataa asetettua maksimitehoa suuremmalla teholla missään tilanteessa.

Dynaamisella kuormanhallinnalla laite lataa autoa maksimiteholla, mutta rajoittaa tehoa, jos kiinteistössä on samaan aikaan muuta sähkönkulutusta. Tätä kutsutaan älykkääksi lataamiseksi. Älykäs latauslaite pitää huolen siitä, että kulutuskuormaa ei kerry liiaksi, ja näin voit esimerkiksi saunoa huoletta samalla kun auto on latauksessa.

 

Millainen sähköauton latauslaite sopii kotiin

Kotiin suositellaan latauslaitetta, jossa on standardin mukainen Type 2 -liitin. Sähköjärjestelmän kapasiteetin puitteissa kannattaa miettiä, kuinka tehokasta latauslaitetta oma auto voi hyödyntää.

Samalla on kuitenkin hyvä ottaa huomioon myös tulevaisuuden suunnitelmat. Voiko edessä olla esimerkiksi muutto tai sähköauton päivittäminen uudempaan malliin? Tällöin voi olla järkevää ostaa tehokkaampi latauslaite, vaikka oma auto ei pystyisikään sitä tällä hetkellä täysin hyödyntämään.

Esimerkiksi asentamalla uuden laitteen heti kolmeen vaiheeseen vältät kytkentöjen muuttamisen siinä tapauksessa, että vaihdat autoasi. Latauslaitteen tehoja voi myös aina pienentää, mutta maksimitehoja ei voi suurentaa. Muuttotilanteessa mahdollisuus latauslaitteen helppoon asennukseen tai valmis latauslaite voi olla myyntivaltti uudelle asukkaalle.

Omakotitaloissa latausjärjestelmän asentaminen on helppoa, etenkin jos tarve on vain yhdelle latauslaitteelle. Sähköauton latauslaite asennetaan kotona yleensä talon tai autotallin seinään. Kannattaa muistaa, että latauslaitteen asennustyöstä voi saada kotitalousvähennystä.

 

Täyssähköautojen pikalataus

Täyssähköautoja voi ladata myös pikalatauksella. Pikalataus on mahdollista lähinnä julkisilla latausasemilla, ja se on yleensä maksullista.

Pikalatauksella täyssähköauton akun saa täyteen jopa puolessa tunnissa. Pikalatausta kannattaa kuitenkin käyttää harkiten, koska suuri latausvirta heikentää akun elinikää.

Pikalatausverkosto kehittyy Suomessakin jatkuvasti.  Niin sanotut hyperlatauspaikat ovat tulevaisuutta isojen teiden varsilla

4. Sähköauton lataus taloyhtiössä

Sähköautojen yleistyessä myös monet taloyhtiöt ovat joutuneet miettimään, miten mahdollistaa asukkaiden sähköautojen lataus. Latauslaitteiden hankkiminen taloyhtiöön vaatii hieman suunnittelua, ja suunnittelutyössä voikin olla järkevää konsultoida asiantuntijoita.

 

Mitä latauslaitteiden hankkiminen taloyhtiöön vaatii?

Ensimmäiseksi on hyvä selvittää asukkaiden tarve auton lataukselle ja latauspisteiden mahdollinen sijoittelu. Nykyisten lataustarpeiden lisäksi kannattaa huomioida myös uudet asukkaat ja sähköautojen kasvava määrä.

Latauslaitteita voidaan hankkia tarpeen mukaan tai sähköistää kaikki autopaikat kerralla. Helpointa on hankkia latauspisteitä aluksi määrä, joka ei vaadi muutoksia sähköjärjestelmään. Suosittelemme kuitenkin vähintään varmistamaan valmiuden laitteiden lisäämiseen tulevaisuudessa.

Latauslaitteiden asentamisen vaatimat muutostyöt ja remontit riippuvat muun muassa taloyhtiön iästä, kiinteistön sähköverkosta ja hankittavien latauslaitteiden määrästä ja tehokkuudesta. Suunnittelutyössä huomioidaan taloyhtiön muu sähkön käytön tarve autojen lataamisen aikaan. Kiinteistön sähköjärjestelmän muutosten sijaan pysäköintialueelle on mahdollista toteuttaa oma sähköjärjestelmä.

Myös taloyhtiöissä on mahdollista hyödyntää dynaamista kuormanhallintaa. Tällöin automatiikka pitää huolen siitä, että sähkökuormaa ei kerry liikaa kerralla. Jos siis esimerkiksi sauna on päällä, latauslaitteen tehot rajautuvat niin, että sulakkeet eivät pala.

 

Sähköauton latauslaitteiden kustannukset taloyhtiössä

Kustannukset ja niiden oikeudenmukainen jakaminen ovat keskeinen kysymys, kun hankitaan latauslaitteita taloyhtiöön. Yksi vaihtoehto on, että taloyhtiö hankkii tarvittavan infran latauslaitteiden asentamiseksi, mutta jättää itse laitteiden hankinnan kustannukset asukkaille itselleen. Tällöin taloyhtiön investointitarve on pienempi.

Taloyhtiöön on suositeltavaa hankkia älykkäitä latauslaitteita, jotka vaativat käyttäjän tunnistautumisen. Näin kustannukset latauksesta ohjautuvat oikeille henkilöille.

Taloyhtiöt voivat miettiä myös muita vaihtoehtoja latauspisteiden toteuttamiseen. Esimerkiksi samassa korttelissa sijaitsevien taloyhtiöiden kannattaa harkita yhteistyötä latauspisteiden asennuksessa.

Taloyhtiön on mahdollista saada investointitukea latauspisteiden asentamiseen ja mahdollisiin sähköjärjestelmän muutostöihin Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta.

Motivan opas havainnollistaa hyvin, mitä taloyhtiössä täytyy ottaa huomioon sähköautojen latauslaitteita hankittaessa ja miten hanke etenee.

 

Voiko sähköautoa ladata lämmitystolpasta?

Sähköautoa voi periaatteessa ladata lämmitystolpasta. Sitä ei kuitenkaan suositella muuhun kuin tilapäiseen lataamiseen, koska lämmitystolppia ei ole suunniteltu auton lataamiseen. Lämmitystolpasta ladattaessa on aina selvitettävä pistorasian kunto ennen sen käyttöä.

Jos lataaminen on erikseen kielletty, sille on yleensä hyvin perusteltu syy. Kuorma, joka lataamisesta aiheutuu saattaa olla liian suuri ja aiheuttaa sulakkeen palamisen. Kiellon takana voivat olla myös vanhentuneet pistorasiat tai taloyhtiön linjaukset sähkönkulutuksessa.

Taloyhtiössä virallisen latauspisteen hankkiminen pitääkin huolen siitä, että kulut ohjautuvat niille, jotka latauspistettä tarvitsevat. Ei ole reilua kasvattaa kiinteistön sähkölaskua lataamalla autoa lämmitystolpasta.

Jos siis haluat ladata autoa tilapäisesti lämmitystolpasta, selvitä ensin pistorasian kunto ja taloyhtiön suhtautuminen asiaan.

5. Paljonko sähköauton lataus kotona maksaa?

Yleisesti ottaen sähköauton lataaminen kotona on edullisinta, ja juuri kotilataus tekeekin sähköautoilusta edullista. Lopulliset latauskustannukset riippuvat auton akuston koosta ja sähkön hinnasta.

Sähköauto kuluttaa noin 15–30 kWh/100 km, jolloin kustannukset ovat muutamia euroja. Auton kulutus riippuu sen koosta ja ajo-olosuhteista. Iso auto kuluttaa pientä enemmän, ja maanteillä ajaminen kuluttaa enemmän kuin kaupunkiajo. Ulkoilman lämpötila vaikuttaa paljon auton kulutukseen, ja kulutus kasvaa kylmällä säällä. Täyssähköautoissa myös sisätilan lämmittäminen kuluttaa akun virtaa.

Latauksen hinnan voi laskea helposti kertomalla sähkön hinnan (€/kWh) auton akuston koolla (kWh). Jos esimerkiksi sähkön hinta on 0,13 €/kWh (sis. sähkönsiirto) ja sähköautossa on 30 kWh:n akku, maksaa sen lataaminen tyhjästä täyteen 3,90 €. Laskutoimituksissa kannattaa huomioida, että tämän hetkinen sähkön hinta on joissain tapauksissa esimerkkinä käytettyä 0,13 euron keskihintaa korkeampi.

Mikä sähkösopimus kannattaa valita, kun lataa sähköautoa kotona?

Sähköauton lataaminen kotona kasvattaa sähkönkulutusta, mikä kannattaa ottaa huomioon, kun valitsee sähkösopimusta. Jos autoa lataa kotona pääasiassa yöaikaan, kannattaa harkita Tuntispot-sähkösopimusta. Tuntispot-sopimuksessa maksat sähköstä tunneittain Nord Pool -sähköpörssin tuntikohtaisten hintojen mukaisesti. Sähkö on lähes poikkeuksetta halvempaa yöllä kuin päivällä.

Jos kiinteistössäsi on aurinko­sähkö­järjestelmä, kannattaa autoa ladata silloin kun tuotantoa on eniten. Jos vasta harkitset aurinko­sähkö­järjestelmää, on samalla hyvä miettiä sähköauton mahdollinen hankkiminen ja latausmahdollisuus. Myös taloyhtiössä kannattaa harkita sekä aurinko­sähkö­järjestelmän että sähköautojen latauslaitteiden hankkimista samaan aikaan.

Ota yhteyttä

Oletko kiinnostunut hankkimaan sähköauton latauslaitteen kotiin tai
taloyhtiöön? Jätä yhteystietosi, niin
asiantuntijamme ottavat sinuun
yhteyttä.

Usein kysytyt kysymykset

Missä voin ladata sähköauton?

Sähköautoa voi ladata kotona, työpaikan latauspisteellä tai julkisella latausasemalla, joita ovat esimerkiksi kauppakeskusten ja huoltoasemien yhteydessä olevat latauspisteet.

Miten sähköauto ladataan?

Sähköauto ladataan kaapelilla, jonka toinen pää on kiinni latauslaitteessa ja toinen ajoneuvossa. Ennen kuin sähköauton lataamisen voi aloittaa on käyttäjän tunnistauduttava latauspisteelle. Tunnistautuminen tapahtuu RFID-avaimenperällä, -kortilla tai mobiilisovelluksella.

 

Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää?

Sähköauton lataukseen menevä aika riippuu latauslaitteesta ja autosta. Tunnin latauksella ajokilometrejä voi kerryttää muutamista kilometreistä jopa 100 kilometriin – pikalatauslaitteilla jopa vielä enemmän. Hybridin lataaminen täyteen onnistuu yleensä yön tai työpäivän aikana. Täyssähköauton akun täyteen lataamisessa voi kestää muutamista tunneista jopa yli vuorokauteen.

Miten voin ladata sähköauton kotona?

Turvallisin ja tehokkain tapa ladata sähköauto kotona on hankkia kotiin sähköauton latauslaite. Tilapäisesti autoa voi ladata myös suko-pistorasiasta tai voimavirtapistokkeesta.

Miten sähköauton latauslaitteet hankitaan taloyhtiöön?

Ensimmäiseksi on hyvä selvittää asukkaiden tarve auton lataukselle ja latauspisteiden mahdollinen sijoittelu. Nykyisten lataustarpeiden lisäksi kannattaa huomioida myös uudet asukkaat ja sähköautojen kasvava määrä.

Latauslaitteita voidaan hankkia tarpeen mukaan tai sähköistää kaikki autopaikat kerralla. Helpointa on hankkia latauspisteitä aluksi määrä, joka ei vaadi muutoksia sähköjärjestelmään. Suosittelemme kuitenkin vähintään varmistamaan valmiuden laitteiden lisäämiseen tulevaisuudessa.

Latauslaitteiden hankkiminen taloyhtiöön vaatii hieman suunnittelua, ja suunnittelutyössä voikin olla järkevää konsultoida asiantuntijoita.

Voiko sähköautoa ladata lämmitystolpasta?

Sähköautoa voi periaatteessa ladata lämmitystolpasta. Sitä ei kuitenkaan suositella muuhun kuin tilapäiseen lataamiseen, koska lämmitystolppia ei ole suunniteltu auton lataamiseen. Jos haluat ladata autoa tilapäisesti lämmitystolpasta, selvitä ensin pistorasian kunto ja taloyhtiön suhtautuminen asiaan.

Paljonko sähköauton lataus kotona maksaa?

Yleisesti ottaen sähköauton lataaminen kotona on edullisinta, ja juuri kotilataus tekeekin sähköautoilusta edullista. Sähköauto kuluttaa noin 15–30 kWh/100 km, jolloin kustannukset ovat muutamia euroja.

Lopulliset latauskustannukset riippuvat auton akuston koosta ja sähkön hinnasta. Latauksen hinnan voi laskea helposti kertomalla sähkön hinnan (€/kWh) auton akuston koolla (kWh).