Sähkön kulutus – Näin säästät sähköä, rahaa ja päästöjä

Edullinen sähkösopimus ei aina yksin riitä vähentämään päästöjä tai pienentämään sähkölaskua: muista päivittää myös sähkön kulutusta

MarkkinaPlus

  • Kuukausittain muuttuva kWh-hinta
  • Sopii erityisesti matalaan kulutukseen
  • Ei perusmaksua – Säästät jopa 50 € vuodessa!
  • Marginaali 1,5 snt/kWh
Kuukauden pörssihinta + 1,5 snt/kWh + 0 €/kk Tee sähkösopimus Lisätiedot

Todellinen kiinteä kuukausihinta, kuten Tasaraha-sopimuksessa, on erittäin harvinainen, ja kiinteähintainen sähkösopimus tarkoittaakin poikkeuksetta vain kiinteää kilowattituntihintaa. Sähkölaskun suuruus riippuu silloin omasta kulutuksesta.

Oman kulutuksen säännöstely voi tuoda merkittävää säästöä erityisesti silloin, kun laskut ovat muutenkin normaalia korkeampia, kuten kylmän kauden aikaan. Näillä toimenpiteillä kevennät kulutusta, joka pienentää sähkölaskua ja hiilijalanjälkeä.

Valo ja lämpö

Valaistus ei ole suuri tekijä modernin kodin sähkölaskussa, mutta valot kannattaa sammuttaa aina kun niitä ei tarvita. Myös mielialaan positiivisesti vaikuttavaa luonnonvaloa kannattaa hyödyntää niin paljon kun mahdollista. Muista myös ulkovalojen ja koristevalojen sammuttaminen, kun ne eivät ole tarpeen.

Kodin lämpötilan laskeminen yhdellä celsiusasteella laskee sähkön kulutusta jopa 5 prosenttia. Lämpötilaa voi laskea yöksi muutaman asteen lisää, mikä parantaa myös unen laatua. Yleislämpö kannattaa pudottaa myös silloin, kun olet pitkään poissa kotoa. Kun haluat viilentää asuntoa, laske lämpötilaa sen sijaan, että päästät lämmös ulos esimerkiksi avoimista ikkunoista.

Kodinkoneet ja sähkölaiteet

Kylmälaitteiden lämpötila tulisi olla sopivalla tasolla, jääkaapissa noin +5 astetta ja pakastimessa −18 astetta. Samoin kuin sisälämpötilassa jokainen ylimääräinen aste kasvattaa kulutusta jopa 5 prosenttia. Tyhjä pakastin syö enemmän energiaa kuin täysi.

Kodin suurin sähkönkuluttaja on veden lämmittäminen, pese siis aina täysiä koneellisilla. Toinen iso sähkön kuluttaja ovat jatkuvassa valmiustilassa olevat sähkölaitteet, kuten tietokoneet. Laitteet on hyvä sammuttaa sen sijaan, että ne ovat jatkuvassa valmiustilassa.

Lue lisää kodin sähkönkulutuksesta

Veden kulutus

Veden lämmittäminen vaatii paljon energiaa, josta iso osa valuu hukkaan. Suomalainen käyttää keskimäärin 150 litraa vettä päivässä, josta kolmannes on kuumaa vettä. Jokainen mökillä ämpärillä itsensä pessyt tietää, että moinen vesimäärä ei ole tarpeen. Lyhyempi suihku ja turha veden valuttaminen tuovat merkittävää säästöä.

Vaikka veden kulutus ei olisi suoraan yhteydessä sähkölaskuun, on silti suositeltavaa keskittyä veden järkevään kulutukseen. Korkea veden paine ja kuuman veden turha kuluttaminen kuormittavat ympäristöä ja aiheuttavat merkittäviä kustannuksia.

Lue lisää asumisen energiatehokkuudesta

MarkkinaPlus

  • Kuukausittain muuttuva kWh-hinta
  • Sopii erityisesti matalaan kulutukseen
  • Ei perusmaksua – Säästät jopa 50 € vuodessa!
  • Marginaali 1,5 snt/kWh
Kuukauden pörssihinta + 1,5 snt/kWh + 0 €/kk Tee sähkösopimus Lisätiedot

Sopimuksemme

Suosittele meitä kaverillesi, saatte molemmat 10 €

Lumo Energian asiakkaana sinulla on mahdollisuus muistaa ystävää rahanarvoisella edulla – ja nauttia edusta myös itse! Kun suosittelet meitä kaverillesi, saatte molemmat 10 euron hyvityksen sähkölaskuistanne.

Asiakkaistamme 83,2 % suosittelisi meitä tuttavalleen todennäköisesti tai erittäin todennäköisesti.

Lisätietoja kampanjasta saat asiakassuhteen solmittuasi Oma Lumo -palvelustamme.

Ihmisen kokoinen sähköyhtiö

Lumo Energia on vuonna 2015 perustettu Helsingin Vallilassa toimiva sähköyhtiö. Jo lähes 70 000 suomalaista on valinnut meidät sähköyhtiökseen. Asiakkaistamme 97,3 % piti sähköyhtiön vaihtamista helppona ja 76,1 % sai suoraa säästöä vaihtamalla Lumo Energiaan. Tee juuri sinulle paras sähkösopimus ja liity tyytyväisten asiakkaidemme joukkoon. 

Kokemuksia-sivulle

Artikkelit

Asiakaspalvelu

Arvostamme asiakkaitamme ja siksi erotumme ensiluokkaisella ja tehokkaalla asiakaspalvelulla. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua sopimuksen teossa, palvelun käyttöönotossa tai vain haluat uuden, paremman sähkösopimuksen.

Usein kysytyt kysymykset

Asiakaspalvelun aukioloajat: arkisin klo 9–18.

Aukioloaikojen ulkopuolella lähetä tiedustelusi sähköpostilla osoitteeseen [email protected].

Asiakaspalvelun palvelupuhelimen hinnasto: paikallisverkkomaksu

09 4272 0444 [email protected]