Usein kysytyt kysymykset (FAQ)

Laskutus & maksaminen

Miten luen sähkölaskuani ja mitä se sisältää?

Sähkölaskusta ilmenee seuraavat tiedot: laskun numero, eräpäivä ja viite sekä omat yhteystietosi ja asiakasnumerosi.

Laskusta löydät myös käyttöpaikkatunnuksen sekä sopimuksen tiedot, kuten sen nimen, voimassaoloajan ja laskutustavan. 

Kulutuslaskun erittelystä selviää myös, paljonko sähköä olet kuluttanut (kWh) ja miltä ajalta kulutus on mitattu. Yksikköhinta kertoo, mitä maksat sähköstäsi.

Laskun loppusumman erittely kertoo arvonlisäveron osuuden sähkölaskun loppusummasta ja laskun arvonlisäverottoman loppusumman.

Huom. Laskuerittelyssä esitetään toteutunut sähkökäyttö, mutta ei mittarin lukemia.

Miten voin tarvittaessa sopia maksuajasta?

Jos tarvitset enemmän maksuaikaa ja haluaisit siirtää laskun eräpäivää, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

[email protected]

Miten voin vaihtaa laskutusosoitteeni?

Ilmoita meille sähköpostitse uusi laskutusosoitteesi, niin päivitämme tietosi.

[email protected]

Minne voin ilmoittaa uuden sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron?

Ilmoita meille sähköpostitse uusi sähköpostiosoitteesi ja/tai puhelinnumerosi, niin päivitämme tietosi.

[email protected]

Mitkä laskutustavat ovat käytettävissä?

Voit valita, saatko sähkölaskusi e-laskuna suoraan verkkopankkiisi, sähköpostitse vai paperilaskuna. E-laskusopimuksen voit tehdä verkkopankissasi saatuasi meiltä ensimmäisen laskusi.

Kaikki laskutustavat ovat maksuttomia. Lähetämme sähkölaskun kuukausittain.

Miten saan e-laskun käyttööni?

Voit tehdä e-laskusopimuksen verkkopankissasi laskun maksun yhteydessä. Sinulla pitää olla suomalainen henkilötunnus, jotta voit tehdä e-laskusopimuksen.

Muut laskutusvaihtoehdot ovat paperi- tai sähköpostilasku. Kaikki laskutustavat ovat maksuttomia. Lähetämme sähkölaskun kuukausittain.

Kuinka usein saan sähkölaskun?

Sähköstä laskutetaan toteutuneen kulutuksen mukaan joka kuukausi jälkikäteen, ellei muuta ole sovittu. Toteutunut kulutus määräytyy verkkoyhtiön mittausdatan perusteella.

Voit myös valita lisäpalveluna kolmen kuukauden välein tapahtuvan laskutuksen, josta veloitetaan 1,90 €/kk.

Huom. Emme lähetä asiakkaille laskua, jos sen loppusumma on alle viisi euroa. Pienellä sähkönkulutuksella, esimerkiksi kesämökkikohteessa, voi käydä niin, että et saa laskua pitkään aikaan. Laskutettava summa siirtyy aina seuraavalle laskulle, ja lasku lähetetään vasta kun laskutettavaa on yli viisi euroa.

Miksi laskulla ei näy mittarilukemia?

Merkittävä osa Suomen sähkönkäytöstä on niin sanottuja tuntimitattuja käyttöpaikkoja. Tämä tarkoittaa sitä, että sähkömittarien siirryttyä tuntiluentaan mittarilta ei enää haeta mittarilukemia. Mittarista saatu tuntikulutustieto kertoo kulutuksen, jonka mukaan asiakasta veloitetaan. Mittarilukemaa ei tässä tapauksessa käytetä, eikä se siksi näy laskulla.

Tuntimittaukseen perustuva sähkönkäyttö ilmoitetaan jokaiselta laskutettavalta kuukaudelta erikseen. Laskutusjakso alkaa kuun viimeisestä päivästä klo 00.00 seuraavan kuun viimeiseen päivään klo 23.59. Voit verrata kulutusta mittarin lukemiin ottamalla kuunvaihteen ensimmäisen päivän lukemat mittarin näytöstä. Perättäisten lukemien erotus on sama kuin laskulla näkyvä kulutus kyseiselle kuukaudelle. Jos tarvitset mittarilukemaa, se on aina saatavilla verkkoyhtiöltä.

Miksi saan kaksi sähkölaskua?

Sähkönmyyjä laskuttaa sinua sähkönkulutuksestasi omalla laskullaan. Verkkoyhtiö taas laskuttaa sinua sähkönsiirrosta heidän omalla laskullaan.

Mistä sähkönkäyttöni kulut muodostuvat?

Suomessa sähkönkäytön kulut koostuvat kokonaisuudessaan viidestä elementistä, jotka ovat arvonlisävero, sähkövero, sähkön siirtokulut sähköverkossa, sähköenergian hinta ja myyntikulut.

Keskimäärin sähkön siirtokulut ja verot kattavat noin puolet sähkönkäyttösi kuluista.

Sähkö & sähkösopimus

Mitä teen, jos tarvitsen sähkösopimuksen heti?

Voit tehdä sopimuksen tavalliseen tapaan verkkosivuillamme. Kirjoita toive pikaisesta aloituksesta tilauslomakkeen kommenttikenttään. Sopimusten käsittelijä ottaa toiveesi huomioon, ja sopimuksen aloitusta aikaistetaan mahdollisuuksien mukaan.

Verkkoyhtiöstä riippuen sähköt voivat olla edelleen päällä, vaikka edellinen asukas olisi muuttanut jo pois. Silloin hoidamme asian liittämällä kytkentään uuden sähkösopimuksen. Mikäli sähköt on jo katkaistu, tarvitaan uusi kytkentä verkkoyhtiöstä.

Huom. Nopeasta kytkennästä kannattaa varautua maksamaan lisämaksu.

Toimi heti, niin saamme nopeimmillaan sähkösi päälle vielä saman päivän aikana!

Millainen sähkösopimus minulla on?

Kaikilla Lumo Energian asiakkailla on mahdollisuus tarkistaa tietonsa ja sopimuksensa Omat sivut -palvelusta. Palvelussa voit myös kätevästi mm. tarkistaa sähkölaskusi, nähdä koko laskuhistoriasi ja seurata sähkön kulutustasi.

Ota palvelu käyttöön ja luo tunnukset osoitteessa oma.lumoenergia.fi. Kirjautumista varten tarvitset asiakasnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, jonka olet meille ilmoittanut.

Omille sivuille

Mistä tai keneltä saan tietää, milloin nykyinen sähkösopimukseni päättyy?

Kirjaudu Omat sivut -palveluun, josta löytyy tiedot sähkösopimuksestasi.

Mikäli sinulla on määräaikainen sähkösopimus, näet sen päättymispäivämäärän sähkölaskultasi.

Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, päättyy se vasta, kun sinä tai sähkönmyyjäsi irtisanoo sopimuksen. Irtisanomisaika on kaksi viikkoa.

Ellet tiedä kuka on sähkönmyyjäsi, ole yhteydessä paikalliseen verkkoyhtiöön. Heillä on aina ajantasainen tieto nykyisestä sähkönmyyjästäsi.

Miten toimin, jos haluan vaihtaa sähköyhtiötä?

Vaikka olisit toisen sähköyhtiön asiakas, voit hankkia kotiisi sähköt helposti meiltä. Irtisanomme vanhan sopimuksesi puolestasi. Huomioithan, että uusi sopimus voidaan aloittaa 15 vuorokauden siirtymäajan jälkeen. Jos nykyinen sähkösopimuksesi on määräaikainen ja määräaika päättyy yli 15 vuorokauden päästä, voimme aloittaa sopimuksemme vasta määräajan päätyttyä.

Tehdessäsi sähkösopimusta tilauslomakkeellamme valitse kohdassa Sopimustilanne vaihtoehto Vaihdan sähkönmyyjää nykyisessä asunnossani.

Katso Lumo Energian sähkösopimuksia

Haluan vaihtaa sähkösopimukseni toiseen, miten teen sen?

Täytä uuden sopimuksen tilauslomake tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Mikäli teet sopimuksen tilauslomakkeella, valitse kohdassa Sopimustilanne vaihtoehto Tuotteenvaihto.

Katso Lumo Energian sähkösopimuksia

Mitä määräaikainen sopimus tarkoittaa?

Määräaikainen sähkösopimus on voimassa valitun ajan, eikä hinta muutu sopimuskauden aikana – maksat siis sovitun hinnan/kWh koko sopimusajalta.

Saat tarjouksen uudesta sopimuskaudesta vähintään kuukausi ennen määräaikaiskauden päättymistä. Mikäli et vahvista tai hylkää tarjousta, määräaikainen sähkösopimusmuoto muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi toimittamamme hinnaston mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika.

Tee 6 kk määräaikainen sopimus

Tee 1 vuoden määräaikainen sopimus

Tee 2 vuoden määräaikainen sopimus

Mitä tapahtuu, kun määräaikainen sopimus päättyy?

Saat tarjouksen uudesta sopimuskaudesta vähintään kuukausi ennen määräaikaiskauden päättymistä. Mikäli et vahvista tai hylkää tarjousta, määräaikainen sähkösopimusmuoto muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi toimittamamme hinnaston mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika.

Miten uusin määräaikaisen sähkösopimukseni?

Saat tarjouksen uudesta sopimuskaudesta vähintään kuukausi ennen määräaikaiskauden päättymistä.

Mikäli et vahvista tai hylkää tarjousta, määräaikainen sähkösopimusmuoto muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sähkösopimukseksi toimittamamme hinnaston mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on 14 vuorokauden irtisanomisaika.

Voit myös uusia määräaikaisen sopimuksen tilauslomakkeellamme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Mikäli käytät tilauslomaketta, valitse kohdassa Sopimustilanne vaihtoehto Tuotteenvaihto.

Uusi 6 kk sopimuksesi

Uusi 1 v sopimuksesi

Uusi 2 v sopimuksesi

[email protected]

Mitä toistaiseksi voimassa oleva sopimus tarkoittaa?

Toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus on useimmiten markkinahintainen sähkösopimus, jonka hinta määräytyy sähköpörssi Nord Poolin hintojen mukaan. Vaikka hinnat pörssissä saattavat heitellä suurestikin, on pörssisähkö tilastollisesti edullisin vaihtoehto. Pienellä ja keskisuurella kulutuksella pörssihinnan muutosten aiheuttamat heitot ovat sähkölaskulla varsin kohtuullisia.

Lue lisää toistaiseksi voimassaolevista sähkösopimuksistamme

Tiesitkö? Meidän markkinahintaiset sähkösopimuksemme eivät vaadi pitkää sitoutumista; sopimus päättyy, kun sinä irtisanot sen. Irtisanomisaika on vain kaksi viikkoa. Irtisanominen on tehtävä Omat sivut -palvelussa tai kirjallisesti, joko sähköpostitse tai kirjeitse, asiakaspalveluumme.

Tee Tuntispot -sopimus

Tee Markkina Plus -sopimus

Miten pitkän ajan päähän voin ajoittaa sopimukseni alkamaan?

Lumo Energialla voi solmia sopimuksen alkamaan maks. 90 vuorokauden päähän.

Onko sopimuksissa vaihto-oikeutta?

Tarjoamme vaihto-oikeutta maksullisena lisäpalveluna, joka oikeuttaa sinut tekemään uuden määräaikaisen sopimuksen kesken määräaikaiskauden. Vaihto-oikeus laskutetaan kuukausittain sähkölaskun yhteydessä.

Vaihto-oikeuden voi käyttää kerran sopimuskauden aikana, mikäli kyseessä on 6 tai 12 kuukauden määräaikainen sopimus. 24 kuukauden määräaikaisen sopimuksen aikana voit käyttää vaihto-oikeuden kerran 12 kuukauden aikana.

Kun haluat hyödyntää vaihto-oikeuden, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

[email protected]

Miten voin käyttää maksamani vaihto-oikeuden?

Kun haluat hyödyntää vaihto-oikeuden, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

[email protected]

Siirtyykö nykyinen vaihto-oikeus muuton yhteydessä uuden kotini sopimukseen?

Jos sähkösopimus, johon vaihto-oikeus on sidottu, muuttaa mukanasi eikä sitä vaihdeta toiseksi sähkösopimukseksi, vaihto-oikeus siirtyy mukana.

Vaihto-oikeus on sidottu sähkösopimuksen määräaikaiskauteen, eikä sitä voi irtisanoa kesken sopimuskauden.

Mikäli et ole käyttänyt vaihto-oikeutta sopimuksen määräaikaiskauden päättymiseen mennessä, sinun tulee itse irtisanoa vaihto-oikeus ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Muussa tapauksessa vaihto-oikeus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana maksullisena lisäpalveluna.

Kun haluat hyödyntää vaihto-oikeuden, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

[email protected]

Mitkä asiat vaikuttavat sähkön hintaan?

Sähkön hintaan vaikuttavat kysyntä ja tarjonta sekä monet muut tekijät, kuten sää ja tuuli, veden saatavuus, ydinvoiman tuotannon häiriöt, teollisuusolosuhteet, polttoaineiden hinnat, kysyntä ulkomailla ja valuuttakurssit. Sähkön hintoihin vaikuttavat myös finanssimarkkinoiden ja poliittisen tilanteen tapahtumat. Talvikuukausina sähkönkulutus ja sähkön hinnat nousevat koko maassa, kun taas kesällä ne laskevat.

Hinta, jonka sähkönkäyttäjä viime kädessä maksaa sähköstään, koostuu kolmesta osasta: sähköverkon (sähkönsiirron) hinta ja sähköverkkoyhtiön laskuttama sähkövero sekä itse sähkön hinta, jonka sähkömyyjä laskuttaa.

Kuka vastaa sähköjen kytkentään, sähkönsiirtoon ja sen laskutukseen liittyvistä asioista?

Näistä asioista vastaa paikallinen verkkoyhtiö. Ole tarvittaessa yhteydessä heidän asiakaspalveluunsa.

Voiko alaikäinen tehdä sähkösopimuksen omiin nimiinsä?

Sähkösopimuksen voi tehdä vain täysi-ikäisen henkilön nimiin. Alaikäisen henkilön kohdalla sopimus tulee siis tehdä esimerkiksi huoltajan nimiin. Sähkösopimuksen tehneen henkilön tulee olla täysi-ikäinen sopimuksen voimaanastumispäivänä.

Mitä sähkön alkuperävaihtoehdot Hanasaari, Hanko ja EKOenergia tarkoittavat ja miten ne eroavat toisistaan?

Hanasaari on alkuperältään varmentamatonta sähköä. Vuonna 2019 alkuperältään varmentamattoman sähkön tuotantojakauma oli Suomessa seuraavanlainen: ydinvoima 51,42 %, fossiiliset energialähteet ja turve 43,34 % ja uusiutuvat energialähteet 5,24 %.

Hanko on uusiutuvista energialähteistä, aurinko-, tuuli- ja vesivoimalla, tuotettua sähköä. Energian alkuperä varmennetaan alkuperätakuilla ja sertifioidaan Energiaviraston valvomaan Finextran alkuperätakuurekisteriin.

EKOenergia on Suomen luonnonsuojeluliiton sertifioimaa uusiutuvista energialähteistä tuotettua sähköä. EKOenergian alkuperä varmennetaan alkuperätakuilla, ja lisäksi EKOenergian tuotannossa kiinnitetään erityistä huomiota sähköntuotantolaitosten ympäristövaikutuksiin. Myymämme EKOenergia on tuulivoimaa.

Suosittelemme kaikille asiakkaillemme uusiutuvien energialähteiden valitsemista sähkön alkuperäksi.

Lue lisää, miten sähkön alkuperä eroaa toisistaan

Mistä sähköni tulee?

Lähtökohtaisesti myymämme sähkön alkuperä on varmentamaton, mutta kaikkiin sopimuksiin voi valita uusiutuvat energialähteet pienestä lisämaksusta. Ostamme sähköä pohjoismaisesta Nord Pool -sähköpörssistä. Ostamamme sähkö on siis tuotettu Pohjois-Euroopassa.

Miten säästän energiaa?

Säädä kodin lämmöt viileämmälle – jo asteen lämpötilan pudotuksella säästät suuren summan vuoden aikana – ja sammuta tietysti valot, kun lähdet huoneesta. Hyvin mietitty valaistus nimittäin säästää energiaa.

Lue lisää valaistukseen liittyviä vinkkejä

Lue muut vinkkimme energian säästämiseen

Kysy lisää Asiaa energiasta -sivuston Facebook-chatissa, jota ylläpitää Motiva.

Motivan Facebook-chattiin

Muutto

Olen muuttamassa. Miten minun tulisi toimia?

Sähkösopimus on aina liitetty tiettyyn osoitteeseen. Uuteen asuntoon muuttaessa sähkösopimus olisi hyvä tehdä jo kaksi viikkoa ennen muuttoa, mikäli se vain on mahdollista. Näin varmistut siitä, että sähköt ovat päällä heti muuttaessasi.

Tehdessäsi sähkösopimusta tilauslomakkeellamme valitse kohdassa Sopimustilanne vaihtoehto Teen sopimusta osoitteeseen, jossa minulla ei ole aikaisempaa sopimusta. Mikäli haluat sopimuksen alkavan alle 5 vuorokauden kuluttua, kirjoita toivomasi aloituspäivä tilauslomakkeen lisätietokenttään. Pyrimme huomioimaan toiveesi.

Jos olet jo Lumo Energian asiakas ja haluat jatkaa nykyistä sopimustasi uudessa osoitteessasi, sinun tarvitsee vain ilmoittaa muutosta asiakaspalveluumme, ja me siirrämme sähkösopimuksesi uuteen osoitteeseesi.

[email protected]

Miten toimin, jos olen unohtanut ilmoittaa teille uuden osoitteeni?

Voit tehdä sopimuksen uuteen osoitteeseen tavalliseen tapaan verkkosivuillamme. Mikäli tarvitset sähkösopimuksen voimaan nopeasti, kirjoita toive pikaisesta aloituksesta tilauslomakkeen kommenttikenttään. Sopimusten käsittelijä ottaa toiveesi huomioon, ja sopimuksen aloitusta aikaistetaan mahdollisuuksien mukaan.

Verkkoyhtiöstä riippuen sähköt voivat olla edelleen päällä, vaikka edellinen asukas olisi muuttanut jo pois. Silloin hoidamme asian liittämällä kytkentään uuden sähkösopimuksen. Mikäli sähkön on jo katkaistu, tarvitaan uusi kytkentä verkkoyhtiöstä.

Huom. Nopeasta kytkennästä kannattaa varautua maksamaan lisämaksu.

Toimi heti, niin saamme nopeimmillaan sähkösi päälle vielä saman päivän aikana!

PS. Muistathan irtisanoa sähkösopimuksen vanhasta osoitteestasi, jos et sitä ole jo tehnyt.

Mitä tapahtuu minun määräaikaiselle sopimukselleni, kun muutan?

Jos olet jo Lumo Energian asiakas ja haluat jatkaa nykyistä sopimustasi uudessa osoitteessasi, sinun tarvitsee vain ilmoittaa muutosta asiakaspalveluumme, ja me siirrämme sähkösopimuksesi uuteen osoitteeseesi.

[email protected]

Irtisanominen

Miten ja milloin voin irtisanoa sähkösopimukseni?

Irtisano sähkösopimuksesi aina kirjallisesti, ensisijaisesti Omilla sivuilla tai sähköpostitse. Irtisanomista ei voi tehdä puhelimitse.

Omille sivuille

[email protected]

Lumo Energian toistaiseksi voimassa olevilla sopimuksilla on kahden viikon irtisanomisaika.

Määräaikaisen so­pi­muk­sen voi ir­ti­sa­noa ulosmuu­ton yh­tey­des­sä 14 vuo­ro­kau­den ir­ti­sa­no­mi­sa­jal­la. 

Pitääkö minun itse irtisanoa vanha sopimukseni?

Irtisanomme puolestasi vanhan sopimuksesi siitä osoitteesta, johon teet meille uuden sopimuksen. Irtisanomme sopimuksen, vaikka se olisi tällä hetkellä eri henkilön nimissä.

Mikäli sinulla on sopimus jossain toisessa osoitteessa, esimerkiksi kesämökillä tai vanhassa osoitteessasi, irtisanomme sen puolestasi vain, jos sopimus on tehty meidän kanssamme. Huomioithan, että sinun tulee tässä tapauksessa tehdä irtisanominen Omat Sivut -palvelussa tai sähköpostitse. Mikäli sopimus on tehty toisen sähkönmyyjän kanssa, muista irtisanoa tämä sopimus erikseen nykyiselle myyjällesi.

Omille sivuille

[email protected]

Mitä teen, jos haluan peruuttaa sähkösopimukseni, jonka tein netissä?

Netissä tehdyt sopimukset ovat etämyyntiä – niihin pätee aina 14 vuorokauden maksuton peruutusoikeus. Sopimuksen perumisesta tulee ilmoittaa meille kirjallisesti joko sähköpostitse tai kirjeitse.

[email protected]

Peruutusoikeus ei päde tilanteissa, joissa sähköntoimitus on aloitettu toiveestasi jo ennen 14 vuorokauden perumisajan umpeutumista.

Omat sivut

Miten luon tunnukset Omille sivuille?

Ota palvelu käyttöön ja luo tunnukset osoitteessa oma.lumoenergia.fi. Kirjautumista varten tarvitset asiakasnumerosi, henkilötunnuksesi ja sähköpostiosoitteesi, jonka olet meille ilmoittanut.

Omille sivuille

Mitä asioita voin hoitaa Omat sivut -palvelun kautta?

Kaikille Lumo Energian asiakkaille tarjolla olevan palvelun avulla tarkistat kätevästi sähkölaskusi ja omat asiakastietosi. Lisäksi näet koko laskuhistoriasi ja sähkösopimustyyppisi. Voit myös seurata sähkön kulutustasi.

Omille sivuille

Olen unohtanut salasanani Omat sivut -palveluun. Miten saan uuden?

Pyydä uusi salasana

Miten voin päivittää salasanani Omat sivut -palvelussa?

Pyydä uusi salasana

Asiakaspalvelu

Arvostamme asiakkaitamme ja siksi erotumme ensiluokkaisella ja tehokkaalla asiakaspalvelulla. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua sopimuksen teossa, palvelun käyttöönotossa tai vain haluat uuden, paremman sähkösopimuksen.

Usein kysytyt kysymykset

Asiakaspalvelun aukioloajat: arkisin klo 9–18.

Aukioloaikojen ulkopuolella lähetä tiedustelusi sähköpostilla osoitteeseen [email protected].

Asiakaspalvelun palvelupuhelimen hinnasto: paikallisverkkomaksu

09 4272 0444 [email protected]